|
|
|
|---|---|
|
Blir nog en 530xd som vinterbil. Blir att trimma med vtech mest troligt. Ser att deras steg2 ger 290hk 650nm på 231hk 530 (-07). Kan man vara lugn och lita på att växellådan (step auto) håller för 650nm eller? vad är den specad på som mest nm? testade söka men hittade inget svar. | |
|
Jag tror din bil har GA6HP26Z från ZF och om man googlar på det dyker denna länk upp; Länk. Enligt Amullo, så hade han fått fram att lådan var specad till 600 Nm. __________ Mvh Grelle |
|
|
Grelle: tack för svar. Blir att riskera ett lådras då med andra ord? om jag trimmar med steg2 dvs. Fast kanske inte slits lika hårt då jag ska ha den som vinterbil? Kommer nog ha den avställd på sommaren.. |
|
|
Tror jag chansar ändå, får hoppas vtech har lite glädjesiffror :) |
|
|
Utan att vara en expert inom ämnet så tror jag att 8 % belastning över max rekommendation är relativt lugnt. Med tanke på att marginaler finns inbyggt och att utmattningen borde det vara det dimensionerade så håller den nog länge med 650 Nm, dock hade den nog hållt ännu längre med max 600 Nm, alla andra variabler oförändrade. __________ Mvh Grelle |
|
|
De där siffrorna ska inte tolkas som svart eller vitt. Det är inte så det fungerar inom hållfasthetslära, eller som min professor sa: "Det är ingen exakt vetenskap". __________ Mvh Grelle |
|
|
Tror nog det håller, men det beror ju på körstilen också förstås. |
|
|
Det beror nog till 99% på körsättet. Det är säkert inte svårt att köra sönder en original heller, om man nu skulle gå in för det... Hur som helst, se till att göra oljebyte i tid så har du åtminstone försökt att förebygga. Jag tror att ZF rekommenderar oljebyte vid 6 - 8 000 mil "vid tung drift", tex om man drar tungt släp eller om man kör "sportigt". |
|
carl530 |
Vrid momentet begränsas per växel så det ska inte vara någon fara |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.