AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.903

Tryckkontakt på kopplingsslang M3 e36?

ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
Vad har denna tryckkontakt (25 på bilden) för uppgift på kopplings slangen? Borde gå att ersätta med en vanlig slang va? Länk

Mvh. Richard
gO
1.407
gOry
335i Touring
Har du kollat att du ens har denna? Jag tror inte du har de. Har för mig att de bara är på dom tidiga M3:or samt M5 e34.
Den är vad jag förstått till för farthållaren. På min sitter switchen vid pedalstället.
Om du kollar på Realoem så ser de ut som att slang nr 22 och 23 ska ersätta slang nr 12
sc
609
scnitzermann
M3 E90 -09 Jerez schwarz
VW Polo 1.2 12V -04
På 3,2 sitter den tryckkontakten. Den är till för att "hänga" varvtalet något vid växling.

Finns diskussioner om den på bla engelska forum. Jag anslöt aldrig denna vid byte till stålomspunnen kopplingsslang utan bryggade kontaktstyckena för att inte varven skall hänga sig viket de gjorde då de ej bryggades.

/Scnitzermann
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
Jag har denna typ av tryckkontakt/slang på min 3,2.

Varför vill BMW att varvtalet ska "hänga" vid växling?

Mvh. Richard
sc
609
scnitzermann
M3 E90 -09 Jerez schwarz
VW Polo 1.2 12V -04
För att växlingen skall bli enklare och smidigare. Finns massor om detta att läsa i div forum(utländska forum). Men vem vill ha det på en M bil? Inte jag iaf.

/Scnitzermann
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
Ok, Tack för svaren. Då köper jag en lös slang för en bråkdel av vad BMW vill ha:)

Mvh. Richard
el
675
elmgren
M3 E36 -97
540iA E39 -98
535d E61 -10
Ska du ändå byta slang så rekommenderar jag en stålomspunnen. Jag upplever iaf på min 3,2'a stor skillnad i både känsla och respons sen bytet. Den gamla var rätt mjuk och flexade, kändes som det blev ännu värre när lådan blev riktigt varm.
Jag köpte sats på Ebay, så fick man med ett T-stycke för tryckkontakten också.
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
Ja den gamla slangen flexar faktiskt en hel del och det är därför som jag vill byta. Frågan är om många upplever att det blir mycket bättre med ny stålomspunnen slang pga att man bytt till ny slang eller att man bytt till stålomspunnen slang? Men skillnaden i pris är kanske inte så stor?

Någon som vet något bra ställe/länk på tex ebay där man kan beställa en stålomspunnen slang?

Mvh. Richard
sc
609
scnitzermann
M3 E90 -09 Jerez schwarz
VW Polo 1.2 12V -04
Det blir skillnad som dag och natt med byte till stålomspunnen slang. Min slang flexade mkt. Bliv i princip omöjligt att få i växlarna när man kört en stund. Kopplingen tog väldigt långt ner mot stoppet i mattan. Nu har jag en mer "direkt känsla" i pedalen och kopplingen tar där den ska.

Köpte min slang på ebay.co.uk. Sök på "Clutch hose M3 3,2" så ska du få en hel del träffar. Slavcylindern är lite bökig att lufta men jag löste det genom att montera en avdragare som höll in stången på slavcylingern medans jag luftade systemet vilket gick hur smidigt som helst.

/Scnitzermann
el
675
elmgren
M3 E36 -97
540iA E39 -98
535d E61 -10
Direkt efter ett byte är det säkert samma känsla oavsett stålomspunnen eller original... Men gissningsvis har en stålomspunnen mycket längre livslängd samt att den inte börjar flexa vilket jag upplevde att originalet gjorde när man tokgasat lite och lådan blev varm.
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
Min upplevs precis som ni skiver att efter tokgas så frikopplar kopplingen inte. Låter mycket rilmligt att så länge man kör hyffsat lugnt och ej varma sommar dagar så märker man nog ingen ingen skillnad men mycket gas och en varm dag så kan det nog bli problem om man inte har stålomspunnet. Det blir stål omspunnet för mig:) Tack för svar!

Mvh. Richard
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
Slangen är nu bytt till stålomspunnet. Kostade ca 360 kr på en slangfirma som tillverkade den efter den gamla slangens mått. Kopplingen tar nu nästan högst upp jämfört mot innan då den knappt frikopplade. Ventilen är nu ej monterad. Byglade kabeln till ventilen och kan inte märka någon skillnad överhuvudtaget jämfört mot när ventilen var inkopplad. Funkar mycket bra!

Mvh. Richard
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Tack för den infon! Hatar verkligen funktionen att varven ligger kvar när man frikopplar! På köpet fick jag en tänkbar förklaring till varför min 3,2 frikopplar bäst när den är kall. Blir stålspunnet utan ventil.

---------------------------------

If you can´t drift it - ditch it!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.