AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
2.321

Problem med e46 stereo

Ri
75
Ricke_1602
BMW 330 -02 E46
1602 -71(2,2l motor)
Har sökt länge nu på mitt problem med stereon, men inte hittat något. Det började med att det sprakade till och sen kom det något konstigt ljud i alla högtalarna. Nu när man lyssnar på radio eller cd.-skiva så låter det tyst även om man försöker vrida upp volymen plus att det är dåligt ljud alltså som om man har dålig radio mottagning!

någon som har tips på var man ska felsöka? Kan det vara steron eller slutsteget? Jag har Buissnes cd-stereo HiFi loudspeaker så det ska väl sitta ett slutsteg i bagaget då?

Tack på förhand!

/Ricke
Ri
75
Ricke_1602
BMW 330 -02 E46
1602 -71(2,2l motor)
Ingen som har haft liknande problem med stereon? Ett beg. slutsteg på skroten kostar ju ca:1500:- så det känns dyrt att testa

/Ricke
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Det låter ju som om slutsteget är sönder.
Du kan ju testa att koppla förbi det.
Slutsteget har högnivåingång. Dvs det förstärker signalen från huvudenhetens inbyggda steg.
Är det då sönder, så borde det komma ljud ändå(från HU-steget). Men det kan ju tänkas att ljudet blir väldigt dåligt..
Att koppla förbi det är kanske lite klurigt, då snabb-kontakterna(in och ut från slutsteget) inte passar med varandra. Du får väl testa en högtalare i taget, med en kabelbit i mellan kontakterna..
Ri
75
Ricke_1602
BMW 330 -02 E46
1602 -71(2,2l motor)
Ska testa med en kabel... Ringde en skrot i närheten som hade ett slutsteg, men där fick man inte testa steget och köpte man det fick man inte lämna tillbaka det! han skulle ha ungefär halva nypriset d.v.s 1500:-

Tack för tipsen! Jag tar dock gärna emot flera ideér om vad det kan vara? Kan ju tillägga att min volymvred på stereon är lite lös också vilket verkar vara vanligt( såg filmer från usa på youtube där man fixar detta) ,men det borde väl inte påverka eller?

/Ricke
jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
Gissar på att det är radiomodulen/huvudenheten. De verkar vara rätt känsliga. Men med väldigt mycket tur så kan det ju vara slutsteget, det är iallafall billigast.
jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
jag har förresten ett fungerande slutsteg ligger tror jag, dock till e39. Vet inte om det är samma, men hör av dig om du skulle va intresserad av det.
Ri
75
Ricke_1602
BMW 330 -02 E46
1602 -71(2,2l motor)
Har kollat på e39 slutsteg då min bror har en och det passar inte tyvärr. 5-serien och 7-serien har samma men 3-serien eget slutsteg konstigt nog.

Är det huvudenheten så begär dom ju minst 1000:- privat på blocket, vilket känns väl dyrt!

/Ricke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.