AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
790

Trottelsensor m20b25 motor, vilka mätvärden bör jag ha ?

Som rubriken lyder, så behöver jag få referensvärdena till en fungerande trottelsensor (gasspjällsgivaren)

Jag har en pendlande tomgång oregelbundet. Ibland så är den jämn och fin, men ett problem som alltid finns är det klassiska m20 hostet vid gaspådrag ..

När jag mäter på den så får jag inget jämnt ohm värde när jag vrider på den, min slutsats är att den är trasig. Men jag är nyfiken på mätvärdena.

Ps: har sökt men inte hittat nåt specifikt på m20 motorn.

Mvh
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Den är inte särskilt avancerad - den ger bara signal om spjället är helt stängt eller helt öppet.

Det är ingen gasspjällspotentiometer - det är bara av/på information.

Du bör ha tre stift - jag tror att mittenstiftet är det gemensamma.

Med gasspjället stängt ska ett stift ha kontinuitet via mittenstiftet. Såfort du öppnar gasspjället bryts den kontinuiteten.

När gasspjället närmar sig WOT så får du kontinuitet mellan det andra stiftet och mittenstiftet.
Tack för svar.

När jag mäter stängt läge så får jag inget direkt värde, det är precis när jag rör spjället så det "klickar" som mätaren hoppar till för en halv sekund sen visar den inget igen. Det går inte riktigt att få ett fast värde när den beter sig så. Även vid fullt öppet spjäll så visar mätaren inget alls .. Men om jag har motorn igång och rycker kontakten så drar motorn upp till jämna 1500rpm, reagerar motorn så även om givaren nu är glapp/trasig ??

Återkommer när jag testat en annan givare.

Mvh
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Well, det är inte så mycket att mäta resistans på en krets som bara är antingen öppen eller sluten.

Du får antingen 0 Ohm eller oändligt motstånd.

Ställ hellre in din multimeter på att mäta kontinuitet (de flesta brukar ha en summer kopplad till denna funktion).
A okej, trodde man mätte uppe resistansen. Då ska jag testa det innan jag skaffar en ny.

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.