AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
698

Hjälp med däck/fälg till ny 520d

in
14
intifadaman
320dA Touring- 09
Hej

Jag är i färd med att beställa en 520d sedan med följaden spec:

Aplinvit, Automat, M-sport paket, Tonade rutor, Comfort paket, Svart läder, Glastaklucka, Navigation Pro, Hifi Pro, M-spoiler, USB + telefonanslutning.

Med ovan konfiguration + nokian Hakka7 dubbdäck på17" fälg så har jag maxat min budget som är på 500`kr (efter att ha erhållit 10% rabatt). Allra helst skulle jag vilja lägga till 17.000 kr och få 19 tums M-sportfälgarna istället för standard 18 tum. Men då ryms inte vinderdäcken i budgeten. Så min fråga är:

Kan man montera dubbade vinterdäck på 19 tums M-sportfälgarna? Då kan jag alltså skippa vinterdäcken från BMW och köpa dem separat och montera dessa på befintliga M-sport fälgar, och sedan när våren kommer sätta tillbaka sommardäcken på samma fälg.

Funkar detta eller är jag ute och cyklar? :-)
Ma
441
MaCKaN_86
e61 530d M-Sport -08
Platinum Grey
Det är klart det går, frågan är hur däcken mår av att monteras av och på några gånger under sin livslängd.
in
14
intifadaman
320dA Touring- 09
Tack för svaret. Då borde det funka eftersom jag har bilen i max 3 år.

Då är frågan: Vad ska man ha för dubbade vinterdäck som sitter bra på 19 tums M-sport fälgarna?
XC
470
XC60
Rishög
Tidigare
F11 530d xDrive -14 LCI
F11 520d xDrive -14 LCI
F11 525d xDrive -12
Jag har kört med lösa däck som jag skiftat på fälgen under de senaste 3 åren och jag har inte bytt några däck under tiden (förutom ett pga punktering) Jag frågade även gummiverkstan om det var skadligt för däcken och de sa att det inte var några problem. Detta är dock på en SUV, men det borde inte vara någon skillnad.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.