|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Har en 520 e34, importerad men har stolsvärme så antar att det är eluppvärmda speglar på den då? Var ska jag börja för att fart på värmen? Kan ju givetvis riva ner allt men någon kanske har några heta tips? Tack på förhand. | |
|
Jag har för mig att eluppvärmda ytterbackspeglar är standard på E34. Du kan ju börja med att kolla säkringarna. |
|
|
Är inte helt 100 men visst går värmen på speglarna igång då man slår på bakrutevärmaren ? Dvs det är inte alltid på värme.. //Roffa |
|
|
Det mest logiska är vell att dom hoppar igång med värmen på bakrutorna.... |
|
|
Okej, bakrutevärmaren fungerar på din bil ? Tänkte så det inte är nåt så enkelt som knappen. Säkring ? //Roffa |
|
|
Japp bakrutan funkar.... Ska kolla lite i mön på säkring.. |
|
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
När man snabbt tittar på elschemat verkar det som att värmeelementet i backspeglarna alltid är aktiva (via säkring #12 som har spänning i läge II och Start). Länk Jackoo : Kan du manövrera backspeglarna upp/ned och höger/vänster? Annars är det enkelt att kolla om någon spänning går in till värmeelementet. In till backspegeln borde gå fyra kablar * svart/vit * blå/vit ===> Spänning till värmeelementet * blå/svart * brun |
|
Bägge speglarna går att manövrera åt alla håll. |
|
|
Mycket vanligt att värmetrådarna går sönder. Har aldrig hört om någon som gjort annat än köpt nya glas. Stephan |
|
|
Sprätta loss spegelglasen och se om du har 2 kablar som sitter anslutna bak på spegelglasen. Om kablarna saknas är bilen inte beställd med uppvärmning av speglarna, det var inte standard på alla marknader och saknas på många importerade E34:or. Finns kablarna så mät spänningen mellan dem med tändningen på, skall vara ca 12 V. Om din bil saknar elvärme i spegelglasen och du vill eftermontera detta är det enkelt, jag har gjort det på mina 3 senaste E34:or. Gör så här: * Ta loss spegelglasen. * Skruva loss motorerna till inställningen. * Skarva på 2 kablar, en på den blåa och en på den bruna. * Montera tillbaka motorerna och dra fram de nya kablarna så de blir synliga inne i spegelhuset. * Sätt på en 2,8 mm flatstiftshylsa på varje kabelända. * Skaffa eluppvärmda spegelglas och montera dessa med kablarna anslutna. Klart. //Göran |
|
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Bra guide bmw_4wd_4ever - blev själv nyfiken på om jag har värmning eller inte (importerad från Tyskland). Men sprätta loss spegelglasen? Är det någon typ av låsring som man lossar/öppnar via ett litet hål underifrån backspegeln? |
|
Jag har bara gjort detta på E34:or med de nyare speglarna från ca 10/92 och framåt. Där sitter glasen fast med snäpplås och skall sprättas/bändas loss. På bilar med den äldre typen av speglar (fram till hösten -92) så har du rätt bmw-slangen, de skall lossas med en låsring som man vrider (stegar fram) via ett litet hål underifrån backspegeln. Elektriskt skiljer ingenting mellan tidiga och sena bilar enligt elscheman. Observera att denna lösning gäller för bilar UTAN minne för speglarna. Bilar MED minne för speglarna har ett annat elschema och där kan jag inte garantera att detta fungerar. //Göran |
|
|
M5, 540i, 535i, 530i V8 har eluppvärmda speglar som standard, även 525i/525iX med elstolar + minne har eluppvärmda speglar som standard. Fakta från tyska marknaden 540i har alltid eluppvärmda speglar som standard, oavsett marknad, gäller troligtvis de övriga modellerna med. Men med 540i vet jag. Stephan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.