AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
605

325E, 2,7 -86. 129hp. Varvstopp?

Lappen. Kumla
Motorn slutar varva vid 5200 rpm. Skarevaså?

"Lappen"
mi
910
micke80
528i -86
520i -97
635CSi -83

BMW CS #3981
Antagligen, eftersom det är en "ekonomimodell" med annan utväxling osv...
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Häng på en topp (iaf kam) och sprut (iaf databox) från en 325 så får du lite mer fart i puffran.

Kiip Spiiding!
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Ja, det ska vara så tror jag. Börjar inte det röda tidigare på varvmätaren på den modellen om man jämför med en vanlig 325i. Om man byter lite grejer i en sådan så kan man få den att gå mycket bra. Det blir ju en hel del vridmoment.

//Schnitzer
Visa användare
878
rodge
Bmw 745 e65
Så ska det va. Men gör som tidigare uppmanat släng på 325 topp så går det bättre...
Har själv ungefär samma- vilket vrid...

rodge dodge

Länk
327i Nm Power
Just denna modell är bra att utgå från när man skall trimma, (95Kw). det finns även en 325e på 90Kw, som inte har samma förutsättningar. På min bil sitter det 325i motorns topp monterad, samt sportavgas och ett K&N luftfilter. Detta med ett mycket gott resultat. Bilen går mycket bra ända från låga varv, sedan vid 3000 rpm kommer allt och det tar mycket riktigt slut vid ca 5200 rpm. Har "testat" lite med en kompis som har en 325i -90, även han har sportsystem och K&N filter. Går helt lika, tills jag lägger i trean då tar jag faktiskt in ett par meter. Vad som behövs är ett annat styrpogram, så man får upp varvet.

Trevlig bil som ev. är till salu.
Lappen. Kumla
Tack för upplysningarna. Tänkte faktiskt byta topp, kam, avgas, filter och styrbox för att få bättre effekt. Håller originalprylarna om jag konverterar till turbo + styrbox? Kompet är ju lågt från början, så om man "laddar" med förstånd kanske det räcker med en turbo.....
Crusty
Har inte 325E vrödmarkering vid 4500rpm??
Dessa bilar såldes väl aldrig i sverige eller??
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nej, de såldes inte i Sverige.

Här finns en bild på varvräknaren:
Länk

Mvh
Det finns två varianter.
"super" etan(129hk) som det handlar om här hade ett något högre varvstopp än den vanliga etan på 121hk.

Eta bilarna har kraftigt annorlunda bakaxelutväxling(2,91 el. 2,73) så de går ungefär lika fort på varje växel som en 325i, trots lägre varvstopp och likadan växellåda.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.