AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.641

Ska bmw e36 320i coupe; vara TUNGSTYRDA?

Hej har en bmw 320i e36 coupe - 96 och tycker den är väldigt tungstyrd. har audi a6 avant 02, som inte ens är i närheten så tundstyrd som denna.

O ibland när man kör så känns det som att bilen vill börja köra åt sitt egen håll och man får hålla lite imot o sen släpper det, har inte uppleft detta med audin och tycker detta är lite kånstigt känsla. svårt och förklara. visst det är ju inte samma bilar direkt.

så är detta vanligt?

Colafant
Vad har du för däckdimension fram? Lämna in bilen och få en hjulinställning gjord, kan vara det som spökar!

16 tum 195/60, orginal däck, bara haft bilen i en månad. bilen går hur rakt som helst? vet du om e36 ska vara tungstyrda?
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
min e36:a är lite mer tungrattad än andra bilar men tycker de är bra.

kolla om hjulinställningen är ok.
kolla under om nått är snett? annars upptäcks de nog när hjulinställning ska göras.
kollat oljan till servo?

BMW ownz
var och kålla nivån nyss, och det är en tjock plast pinne med 2 lijer. den är 1mm under den första linjen. ser ut som den är helbrun , aldrig sett servo olja så vet inte om det är vanligt. och slangen som går under behållaren är hel oljig.
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
om jag inte minns fel så ska oljan till servo vara ljusbrun och ganska "lös-blaskig"????

har du läckage så kolla upp det snarast. eventuellt byta ut oljan när läckage är fixat.

BMW ownz
ab
2
abbe04
e36 325 Coupé -93
e30 320i -86
Har också en e36:a, den är lite tungstyrd, personligen tycker jag att det är skönt och ger mer känsla, att den är tungstyrd kan i och för sig bero på att jag har ganska breda puckar i fram. Jag har också upplevt att den kan dra lite i sidled ibland, den är ganska spårkänslig trots att hjulinställning precis är gjord, detta kan kanske också bero på dom breda puckarna i fram men jag vet inte, e36:an kanske är känslig när det gäller att just spåra(?)

Lycka till och hoppas du får klarhet i vad det är.
Visa användare
50
PalleT
M5 -05 E60
Kolla även dina bussningar i bakvagnen när det gäller att "bilen vill åka åt sitt eget håll och du får hålla emot" brukar kunna kännas mycket märkligt och obehagligt när dom är dåliga!

Mr P
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Jag upplever BMW som mer tungstyrda än de flesta andra bilar. Tycker det är positivt tillsammans med den fina känsla som brukar finnas i BMW´s styrningar.

En sak som gör bilen mer tungstyrd är mer caster, mer tungstyrd men mer stabil. Du kan kolla ifall din bil är uppgraderad med excentriska bärarmsbussningar fram (de som sitter längst bak bultade i karossen). Inte helt ovanligt att folk uppgraderar dessa till M3 3.0-bussningar (har jag själv) eller excentriska polyuretan eller alu-varianter.
Originalbussningarna har hålet i mitten.

------
BMW CS #04839
BMW SC #385

Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Tillägg: Byter man till excentriska främre bärarmsbussningar är hjulisntällning ett måste då toe påverkas. Man får mer toe out (hjulen pekar utåt) och det ger hårt slitage på däckets insida.

------
BMW CS #04839
BMW SC #385

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.