AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.143

Drar ur strömmen E39

Sida 2 av 2
fs
45
fswahn
525 Touring 2002
Eftersom dioden i mitten bakom växelspaken varit på tal så undrar jag vad som är fel när den inte släcks? Min drar ur batteriet och min lampa blinkar konstant.
Om du inte får något bättre svar snart av en av de många här som är duktiga på bmw och bilar, vilket jag inte är. Men jag förstod det så som att bilen går ner i sömnläge efter 16 minuter och då släck lampan. Om den fladdrar så låter det som glapp någonstans kanske en lampa inne i bilen eller dörrar eller bagage luckan som har någon som gör så det är som glapp.

m v h
fs
45
fswahn
525 Touring 2002
Den fladdrar inte, den blinkar med ett konstant och rätt lugnt tempo, typ som en larmdiod.
Jag hoppas att du får svar här, annars så får du starta en ny tråd som kan heta lampan vid växelspaken blinkar ........

och sen beskriv så mycket som du kan om det är andra problems som du märker med bilen.

m v h
Ok jag har satt i ett annat mycket mindre batteri under tiden som det andra skulle ladda det mycket mindre batteriet är ett 62amp ah540 an exide excell. har kört hem bilen direkt från verkstaden med det batteriet och låtit den stå nu i två dygn. När jag nu försökte starta den satte på tänningen lite först och sen startade så gick det snabbt och bra tror inte heller det verkade orkeslöst.

Så kan det vara att det andra batteriet är för stort för att kunna laddas upp för de små sträckorna jag kör ? Eller kan det vara att det är ett nytt batterie som jag inte annvänt och inte kört med bilen så att om det är fel på generatorns laddning så märks inte det eftersom jag itne kört med den ?

Det verkar inte vara något som drar ur bilen i alla fall eller så har jag bara harft tur och det är för kort tid att dra några slutsatser än.

m v h
fswan: Lysdioden vid växelväljarens P-läge är den som lyser kvar 16 min och släcks när bilen går i sleepläge, den skall aldrig blinka. Du skriver om en lysdiod i mitten bakom växelspaken, menar du den vid P-läget då?

john g: Batterier är inte för stora för att laddas upp, detta kan du avfärda som anledning. Det låter nästan på din beskrivning som det gamla batteriet är defekt eftersom det nya funkar, alternativt att det gamla helt enkelt var urladdat och aldrig fick en chans (24 tim minst) att laddas upp ordentligt.

FP
fs
45
fswahn
525 Touring 2002
@Folke,

Ehrm, nej jag kanske får ta på mig läsglasögonen. Jag menar den som sitter bredvid låsknappen i mitten mellan stolarna, antar att det kanske är en larmdiod då som ska blinka? Supersmart är inget jag tänker ha med på visitkortet i framöver ;)
Kanske är det en myt då. Men återförsäljaren av batteriet trodde att det kunde vara därför att det inte hinner laddas under de korta sträckorna jag kör det stora batteriet. Medan det kan gå snabbare att ladda det lilla batteriet och de små sträckorna jag kör kan då räcka. Om det visar sig att det är batteriet så symtomen inte kommer tillbaks senare är jag mycket nöjd, då vet jag vad felet är och tycker det är ok att åtgärda. Tråkigaste som finns måste vara att veta vad som är fel på symtom men inte veta vad som är fel och ska åtgärdas. Eller stora reparationer och kostsamma de är inte heller så roliga. Så om jag slipper undan med batteriet är det bra och billigt :)

Tack för all hjälp jag fått hoppas nu bara att det håller sig bra.

m v h
Tyvärr är det samma problem med det nya batteriet trots att jag kört 2 mil för att det ska vara fullalddat och bra.

Har tagit bort säkring 40 under handskfacket med mina stora händer, var det lite problem men gick :) . Går det att köra utan den säkringen eller går den även till något annat än kupefläkten ?

Vad blir nästa steg ifall problemet kvarstår efter prov att ta bort säkring 40 ?

Har kollat på bilen verkar inte vara så stort utsug av batteriet så det stör bilens sleepmode för jag har inte sett att dioden vid växelspaken tänds.

Problemet är bara när man tar bilen första gången med har man bara lyckats starta den en gång och kör till affären 700 meter så startar den utan problem. och det låter som startmotorn går runt snabbt. Men på morronen så går den runt trögt och det är världens ansträngning för batteriet. Det kan väl inte vara att startmotorn är felet ? för då skulle det vara samma fel oavsett när jag startar ?

Bilel har alltid startat med även om det varit precis, så har den alltid startat konstigt....

m v h
Säkringen går till fläkten enbart, men du får ju säkert problem med imma och brist på värme/ventilation utan fläkten. Men du kan ju alltid testköra en tid och se.
2 mil för att ladda fullt skriver du, så är det tyvärr inte. Snarare får du ladda (eller köra) i 20 timmar konstant, minst, för att kunna säga att du laddat fullt.
Men kan du få 10-12 timmars laddning med en bra laddare under natten så är du på god väg iaf.
Låt oss reda ut det här med lysande dioden.
Indikatorn för P-läge och som även indikerar när bilen är vaken, sitter framme till vänster om växelväljaren, dvs där det står P på panelen osv. Du skriver hela tiden mitten bakom växelväljaren, vad har du för en lysdiod där, vad indikerar denna, nåt larm eller?

FP
Ok Batteriet var nytt, helt nytt men någon sa att det kanske kunde ha stått lite på hyllan så för att vara säker så kör en runda 2 mil i sträck för att ladda upp det. Om sen problemen kvärstår kan du i alla fall utesluta batteriet.

Nej vi menar båda den samma lysdioden framför växelväljaren.

Jag har dragit ut säkring 40 och det visade sig att bilen startade lätt. Efter att bilen stått i två dygn med säkring 40 ur den orange särkingen under handskfacket. Kunde med stor möda få bort den men inte dit den själv igen. Vet inte om det här säger något kanske var det bara tur kanske skulle jag låtit bilen stå med säkring 40 borta en vecka för att vara säker. Jag hade nu batteriet i full laddat, ja det hade stått på laddning en längre stund och är mitt stora standard batteri som jag har srkivit om tidigare i denna tråd.

Jag har läst i lite om det här, och provade att sätta på fläkten för fullt den minskar och ökar lite knappt märkbart ibland sällan men någon gång, kanske är det det här i alla fall. Finns det andra sätt att se om det är defekt annat än att dra ur säkring 40 ?

m v h

Ledsen för att jag är diffus som skapar missförstånd.
När kliman står i automatläget så kommer fläkten helt normalt att gå med olika hastighet. Förmodligen menar du när du kör manuellt, dvs så snart du reglerar med +/- knappen en bit så släcks ju "AUT" osv. Då bör fläkten inte ändra inställt varvtal nåt märkbart, men fel i effektsteget till fläkten, som även kan göra att den kör lite på egen hand och dränerar batteriet, gör ofta att den varierar sitt varvtal.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.