AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.144

Drar ur strömmen E39

Sida 1 av 2
Ja nu när man bytt bensin pump och motorkuddar, återstår bara det tråkiga problemet att något drar ur strömmen. Efter en dag märker man att det har problem med att orka starta bilen efter 2 dagar som den inte annvänts är där inte tillräkeligt med batteri för att starta den. Har försökt att felsöka den men det ger inga fel koder. Finns det några vanliga strömtjuvar på den här modellen är en diesel. Eller några bra tips på hur man söker upp felet roligt är det inte i alla fall. Tack på förhand.
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

det kan vara fel på effektsteget till coupefläkten. Om du söker på fläkt + batteri i forumet så finner du en del svar. Här är ett exempel: Länk

Mvh H
BM
191
BMW-Björne
F10 530d x-drive -14
det kan ju vara fläktmotståndet ,svajjar kupefläkten upp och ner,
sök på forumet
/Björn
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
och ett till.... Länk
är effektsteget och fläktmotstånder samma sak ? Fläktmotstånder har jag bytt mot ett annat det är ett vanligt fel har jag hört och innebår att fläkten går av sig självt man ser det genom imma på insidan av rutan när bilen inte är igång, det är vad jag hört i alla fall.

tack för svaren.
Tack för länkarna och svaren kom gärna med fler. i länkarna hittade jag även att det kunde vara en hel och halvljusmodelen, så det här blir nästa sak att kolla upp. :)

Det finns inget som heter fläktmotstånd sedan länge i bilarna, fläkten styrs av ett elektroniskt effektsteg. Tyvärr lever "motståndet" kvar i bilmekarvärlden och ställer därmed till det vid logisk felsökning osv. Vi har skrivit om detta säkert hundra gånger här på forumet, och det är samma förhållande på andra märkesforum. Rätt märkligt faktiskt...)

FP
Ok Har kollat ljusmodulen har kollat startmotor och generator. Har kollat alla säkringar och ja något drar ur elen men vad det är står inte att finna. Finns det några andra bra förslag på vad det kan vara eller om det finns vanliga fel som kan vara förknippade med det här ? Om någon har förslag eller funderingar på hur man kan söka felet tar jag även tacksamt emot det förslaget. Men det börjar bli lite tråkigt nu :(

m v h
Vad har du för bil och årsmodell, man eller aut? E39 är ett ganska vitt begrepp..
Effektsteget till kupéfläkten är som sagt var rätt vanligt. Säkringen till denna hittar du inte bland de vanliga uppe i handskfacket.
Men under handskfacket, längst fram bredvid några reläer och moduler sitter två större säkringsmodeller, 40 resp 50A. Dra ur den som är på 40A så har du kopplat ut kupéfläkten, då kan du kolla om batteriet fortfarande dräneras.
Du får ta ner skyddet under handsfacket, det sitter med snäppfästen om jag minns rätt.
Har du laddat upp batteriet ordentligt, under minst 24 tim med en bra (elektronisk) laddare? Annars har du ingen bra referens att utgå från, och om du bara kör omkring med 30-50% laddning (rätt vanligt) så har du ingen marginal, det räcker med att stå med dörrarna öppna och städa bilen osv en stund så kommer startproblemet. Är batteriet öht friskt och bra, annars samma sak.

FP
det är en -00 kombi diesel Automatare. gått 35 000 mil hade skrivit en hel del men det förvann ska skiva ner det igen senare.

m v h
Jag har haft bilen i 10 månader jag bytte batteri innan till ett större batteri som var nytt, men det passade man kunde välja mellan ett större eller vanligt. Det funkade bra men efter någon månad var det sönder, det var fel på batteriet så jag fick ett nytt på garantie.

Vi har bytt effektsteget tagit från en annan bmw e 39 men det hjälper inte. för en vecka sen eller så var batteriet så dåligt att det bara gick att starta en gång efter det gick det inte att starta igen när jag stängde av motorn då kom en kommpis förbi och laddade batteriet med startkablar. lite senare samma dag så stod bilen på verkastad och larmet går av sig självt. Min mekaniker ringde och sa det. Ibland så är bilen lite svår att låsa med fjärrlåsknappen och man får trycka flera gånger och krusa den för att den ska låsa och larma bilen.

Den ena xeon lampan får man med krusa lite när bilen är kall och speciellt om det är kallt ute så får man vamrköra bilen och sen slå av och på lyset för att den ska gå igång. Det har varit så sen jag köpte bilen.

Jag är väldigt oteknisk och dålig på bilar vet inte alls om något av det här har något samband med att den drar ur ström, men jag tänkte att det kanske kan ha det ?

m v h
En hel del av problemen kan bero på dålig batterispänning, kanske dålig laddning från generatorn. Vid 35000 mil så måste generatorn ha servats/bytts ut minst en gång tidigare.
På automat kan du lätt se om bilen går ner i sleepläge och stannar kvar där: Efter 16 min efter att du stängt dörrar osv så skall den röda lysdioden vid växelväljarens P-läge släckas. Den skall aldrig tändas igen förrän du låser upp eller öppnat nån dörr osv. Håll koll på bilen, kika in genom sidorutan osv så kanske du kan se eller komma på om bilen går ur sleepläget av nån anledning.
Slitna dörrlås, speciellt förardörren med brytaren i dörrkarmen osv kan vara en anledning till låsproblem och även att bilen dränerar batteriet.

FP
pe
9
perofia1
Opel insignia -09
Renault Espace -04
Har en E39 som gjorde exakt samma sak som din. Visade sig att den jag köpte av sätt in ett billigt batteri som inte räckte till för bilen. Provade också 100 grejer innan jag fattade vad som var fel... Inte sagt att du har detta problem, men det kan ju hända.

Ja den går ner i sleepmode och lampan vid växlen släcks. Har inte sett att den tänds heller utan att jag öppnar en dörr eller liknanade. Men kan det bero på generatorn ? bilen verkar ladda bra när jag kör och det är inga problem att starta den då. Det är först när den stått under natten. Det du nämner om dörrlås och brytaren i dörrkarmen hur märker man om det är dåligt det märker man inte på att lampan vid p vid väexellådan lyser efter att den gått ner i sleepmode ?

perofia1 ska kolla vad det är för batteri men vet att vi kollade i en katalog och för min bil var det två batteri med olika styrka som passade och jag tog det största. Har även tänkt på om de korta sträcker jag oftast kör på någon killometer räcker för att ladda batteriet, men det är aldrig problem att starta bilen vid affären eller liknanade utan det är bara just efter natten.

Tack för all hjälp.

m v h
Korta körsträckor är en vanlig källa till problem, det går aldrig att komma från tidsfaktorn när det gäller att ladda ett blybatteri. Börja med att ladda helt fullt över en helg så att du får en referensnivå att utgå ifrån. Om det därefter märks problem redan efter en natt eller två så har du garanterat nåt som drar ström när bilen står stilla.

FP
ct
9
ctrumstedt
330dx -14
Hade samma problem med Alpinan i somras och bytte effektsteget men utan resultat, det som hjälpte var ett nytt batteri. Det gamla batteriet visade full spänning efter laddning med cteck men tröttnade snabbt efter ett par dagar.

CT
Var det ett gammal batteri som du haft länge och nu fick byta. Själv har jag bytt till ett nytt för inte så länge sen kanske 2-3 månader sen. Ska följa alla tips jag fått här. Tycker det är lite tråkigt så här. Hade hellre lagt pengar på bromsar eller annat då vet man vad som är fel och kan göra något åt det.

Tack alla hjälpsamma människor för era svar jag ska börja med det enklaste batteriet. och sen vidare därifrån.

m v h
Så om jag laddar upp batteriet i 24 h eller mer och sen kopplar ur det från bilen och låter det stå någon dag och sedan kopplar på och försöker starta bilen och den då visar samma symtom så är det batteriet. Kan ett dåligt batterie hålla ett tag om det laddas upp så här eller drar det ur sig själv ? den korta frågan blir hur märker jag om det är batteriet som är felet ? och följdfrågan är om batteriet är dåligt kan det varit ett annat fel som då gjort batteriet dåligt, förstört ett fullgott batteri så att säga ?

m v h
Det är helt riktigt som du skriver i ditt senaste inlägg. Dock måste man komma ihåg att batteriet åldras efterhand, om du har.t.ex 95% av nominell kapacitet vid ett visst tillfälle så har du kanske 75% ett år senare. Till slut räcker inte kapaciteten till även om bilen inte dränerar pga nåt fel vid stillastående. Det enda sättet att mäta detta är att köra batteriet i en speciell kapacitetsmätare.

FP
ct
9
ctrumstedt
330dx -14
Misstänker att problemet med mitt batteri var att bilen stått länge hos bilförsäljaren länge och därmed laddat ur helt vid några tillfällen. På en E39 525 jag hade var problemet effektsteget, tyvärr han jag köpa ett nytt batteri innan jag upptäckte det.

CT
Har satt batteriet på laddning nu det är ett Exide premium 100 amp 900 a

så det är det stora. Hoppas att det är batteriet som är felet det vore enkelt och billigt att fixa och slippa allt letande och osäkerhet. Men som sagt har bara haft det runt 2 månader.

m v h
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.