|
|
|
|---|---|
|
Hej! Läste en artikel där airbagen skulle ha löst ut på en bil utan orsak. Kan det verkligen stämma? Vet att det stod något i tidningarna om detta för omkring ett år sedan, men då visade det sig att anmälaren inte talat sanning. Googlade lite men hittade inget om detta, någon som vet om en airbag bara kan explodera? Länk <----Länk till artikeln. | |
|
Jag läste en artikel om samma sak, dock inte om samma person. Jag har för mej att vissa/alla tillverkare ha någon sorts inspektion av airbagen vid något spec. år/miltal? Jag hade en gammal 440 där det stod nåt om en airbagkontroll. /Bellamy |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Nja har faktiskt hänt i UK att när ägaren tvättat bilen (E39a) och skulle köra in den i garaget så blåste samtliga sirbags i bilen ca 50.000 i kostnad, men det blev nån uppgörelse med BMW. Sedan var det ju nån som hade köpt en krocklagat importerad Passat eller nått som de också small på, men det var väl i Vi Bilägare och den tidningen håller jag lägst ned på rangskalan. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
"Sedan var det ju nån som hade köpt en krocklagat importerad Passat eller nått som de också small på, men det var väl i Vi Bilägare och den tidningen håller jag lägst ned på rangskalan." Känns kanske som att Vi bilägare inte hade någon del i att airbagen utlöstes? Snarare de som lagade bilen. Imo så är Vi bilägare en ganska bra tidning. /Bellamy |
|
|
För några år sedan var det ett reportage i Teknikens Värld om en nästan ny Mercedes E-klass W211 där krockkuddarna hade löst ut utan orsak på motorvägen. I samma reportage nämndes en E46 Touring där krockuddarna löst ut ndå föraren träffat trottoarkanten vid en fickparkeringsmanöver. Så visst inträffar det, men jag gissar på defekta sensorer eller något liknande. Det vill säga att kuddarna hade smällt så småningom oavsett... :) //Bjersér |
|
|
Svaret på frågan är väl NEJ, det behövs ström till den för den ska utlösa. Dvs säga att en bortkopplad airbag inte kan explodera av sig själv, precis som en glödlampa inte kan lysa utan ström. |
|
|
@Isåkare- Behövs el-ström? Sitter det inte en krutladdning som detonerar krock-kuddarna? Men har den eltändning så krävs ju el men har den mekanisk tändning så behövs ingen el? Jag vet inte hur det funkar och hoppas slippa få airbaggen utlöst i onödan. Såklart kan en airbag lösa ut när något ar trasigt, t ex en givare som är trasig kan tro att bilen krockar fast den inte gör det. Kärnkraftverk kan koka över om alla säkerhetssystem ballar ur samtidigt tex om en stor flodväg dränker det... 100% säkerhet finns inte och för hög säkerhet skulle inte vara ekonomisk förvarbar. Allt är avvägningar! /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
Ro 553 Alpina b7-86
Mini Cooper -19 Saab 9000 Talladega-90 Camaro -77 Saab 9000 Mellberg Ford Mondeo -14 |
Vet om två fall av för tidig utlösning. Båda gångerna Saab 9-5. "You can call me Bon" |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.