AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
931

Vad är en Alpina egentligen?

tricky
Ok, riktigt så dålig koll har jag inte, men jag undrar helt enkelt vad exakt det är Alpina gör med original bilarna, bygger dom om BMWs egna motorer, eller har dom helt egna? vad gör dom med hjulupphängning, dämpare osv? Sen har jag sett att det sitter 4st mätare vid instrumentpanelen.. en är temperaturen på oljan vet jag, men vad visar dom andra?

kort sagt, Grymma bilar som jag gärna skulle vilja veta lite mer om!

mvh
mackan
Ta
42
Tamm_Tamm
M3 Coupe 93:a
Alpina är väl en förädlingsfirma som skrämmer upp motorerna med bla turbo och bättre väghållning och annat smått o gott... Brukar vara dyra för att de görs i begränsad upplaga..
Länk

Länk
Fr
411
Fredrik Larsson
Z3M Coupe-99
M3-88
523iM-00
Dessutom räknas väl Alpina som ett fristående bilmärke!!?

/Fredrik Larsson
BMWCS syd #4131

"BMW M3 E30 -Den första och RIKTIGA M3:an"
Visa användare
686
Alecci
BMW 640d xDrive GC '14
Japp, det stämmer. Alpina är ett eget bilmärke.

Jag är inte riktigt säker på hur de gör nu för tiden, men förr i tiden när Alpina köpte in bilar från BMW, så rev de ner bilarna i atomer (nästan), innan de bytte ut, förbättrade och ändrade på vissa grejer. Därefter sattes de ihop igen. Motorerna fick sig en omgång, hjulupphängningen fick också smaka på en bättre framtid, och likaså kaross och interiör.

Alpinas produktion är enligt vissa källor begränsad till 500 bilar per år, men det är jag inte riktigt säker på. Däremot vet jag att deras bilar är mycket exklusiva, och till och med mer exklusiva än exempelvis Lamborghini och Ferrari, som kan kallas dussinbilar i jämförelse.

Alpina är i första hand ett bilmärke för "finsmakaren", åtminstone nu för tiden. Vill man ha massor av effekt och prestanda, så får man nog kika annorstädes. Därmed inte sagt att Alpinas bilar saknar dessa attribut...

-( ALPINA POWER )-

MVH Alecci
Bilarna monteras numera hos BMW och sen byter Alpina hjul, fjädrar, stötdämpare och delar av inredningen och monterar emblem, spoilers och eventuella stripes. Förr plockade Alpina ned bilarna och monterade ihop allt på plats. Även motorerna.
Alpina uppger själva mellan 500 och 600 bilar per år i sina broschyrer. Till skillnad mot de flesta vanliga biltrimmare brukar Alpina inte överdriva sina motoreffekter utan det är oftast mer effekt är som uppges. Jag är ganska säker på att BMW har ägarintressen i Alpina sedan mitten av 90-talet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.