AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
7.260

Byte av batteri, X5 -05

NeZaN
Idag verkar batteriet ha sagt upp sig. Hade kört en sväng på ca. 6 mil utan anmärkningar. Ställde bilen i 10 min på tomten med tändning och helljus igång. Därefter när bilen skulle startas så klickade det bara till och hela bilen agerade julgran.
Med startkablar gick den igång på en gång!

Har försökt hitta information på bl.a. RealOEM och andra ställen exakt vad för batteri som sitter i bilen då jag inte öppnat upp än för att kolla. Men är sugen på något värre fabrikat, typ Banner Running Bull. Har dessutom en stark känsla av att BMW's batterier är dyrare och förmodligen inte lika vassa...

Detta batteri finns i 92Ah (ersätter gamla 95ah-batterier) och är ett AGM-batteri.
Vet inte exakt vad det betyder, men detta batteri kostar runt 2200:-
Vad jag förstår är det ingen syra heller utan gelé vilket kanske är lite trevligare också?

Så vad tror panelen? Går det in, är det rätt effekt, är det ett godkänt batteri för denna bil?

/NeZaN

BMWCS Medlem nr: 08109
gn
58
gnisten83
X5 30d -14
Ett AGM batteri är bättre för kallstart i kyla än ett vanligt blybatteri, om det går in går ju inte säga så här utan du får kolla batteritillverkarens lista där det bruka finnas tabeller över vilka batterimått som passar var.
Har dom ingen lista får du lyfta på kåpan o mäta!
Effekten räcker.

NeZaN
Okey, då har man lite mer kött på benen. Jag vet inte riktigt om batteriet är helt kass. Har sedan i fredags kört varje dag utan problem. Det kan ju ha varit urladdat. Har kört mycket korta sträckor på sistone. Ska testa att köra en riktig laddning med Ctek-laddare och se. Har fungerat utan anmärkningar sedan dess. Skumt!
gn
58
gnisten83
X5 30d -14
Har knappt titat på mitt batteri så jag vet inte om BMW har såkallade underhållsfria batterier men min erfarenhet av dom är att när dom är gamla blir bilen strömlös rätt var det är.
Sen laddar man dom och sen är allt ok i en månad sen står man där strömlös igen.
Bilen är en -05a så om de är orginalbatterier(troligen) kan de vara bytdax

J.Lindström
Köpte ett 110ah batteri till X5:an hos BMW för 2200kr förra hösten!! Valde ett kraftfullt för bensinvärmarens skull!!
NeZaN
gnisten83

Ja jag har en stark känsla av att det är originalbatteri. Tänkte väl bara testa att göra en "rekond" på batteriet för sakens skull, jag har inga förhoppningar alls :)

J.Lindström

Det kostar inte mer än så? Jag fick för mig runt 3 loppor för ett 90ah. Sen är man ju även BMWCS-medlem så då borde man ju få lite rabatt på det också!

/NeZaN

gn
58
gnisten83
X5 30d -14
Bara för det står BMW på batteriet befogar inte ocker från handlarna, finns bättre prissatta kvalitetsbatterier från de stora tillverkarna.
Samma tillverkare som gör dom år BMW.....

J.Lindström
NeZaN:
Har kvittot framför mig nu...2210kr med moms...visserligen hade jag 180kr rabatt på batteriet också iom att jag köpte det via en annan bilhandlare, så det skulle ha blitt 2390kr utan den rabatten...dyrare än så var det inte :P
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Köpte ett Nordström AG/CA 100AH/800 a 1400 Hos Batterilagret förra året ett av de bästa i test. Originalbatteriet från 2004 började ge sig och tappa kapaciteten. Nordströms tillverkas av Zap Szajder i Polen en fd Tudorfabrik och likheten på de Tudor som BMW köper är inte helt olika.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
J.Lindström
Hasso:
Ja, det var bra priser på batterier där...ska man inte klaga över :)
NeZaN
Missade idag BMWCS-kvällen på Bavaria Stockholm. Var ju lite rabatt på grejerna! Hade fått batteriet som kostade 2398:- för runt 1800-1900:-. Alltid nåt! Men som sagt, batteriet fungerar än idag. Har startat varje gång och i helgen tänkte jag återuppliva det under ett dygn eller så med rekond-funktionen på CTek-laddaren. Så vi får se :)

/NeZaN

Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Tror inte att din batteri är dålig alls inte så konstigt att den dör om du har helljus på samt tändning i 10 min då dör ju den..Hände liknande med mig med min gamla 330 när jag mekade med högtalarna lyssna på musik samt tändning på ca 8-10 min..Start kablar på det kördes bilen mins 1 år utan problem..
NeZaN
catch_me, är inne lite på samma spår. Jag har nu kört bilen i över en vecka efter incidenten och den har startat i alla väder. Har ju blivit riktigt kallt nu de senaste dagarna, men har inte upplevt några som helst problem. Ska låta bilen stå imorgon med laddare igång som man verkligen djupladdar det.

Jag visste inte att tändning och helljus skulle dra så mycket som det gör. Har tidigare stått med endast tändning igång utan problem. Men det kanske var en längre stund än 10 min, jag minns ärligt talat inte. Kan ha varit 15-20 :)

/NeZaN

Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Ja du har ju massor med saker igång helljus 75wHalvljus baklampor osv. konstant radio/naviskärm instrument panelen inte alls konstigt..
NeZaN
Tur att jag inte lydde huvudet och köpte nytt då! :)

/NeZaN

NeZaN
Hallå i huset!

Var i förrigår nere i bilen och skulle undersöka batteriet, men fegade ur lite grand då jag såg att hela luftförsörjningen till luftfjädringen satt fastskruvad ovanför batteriet. Vet inte riktigt hur det systemet fungerar, om man måste koppla ur det på något sätt.

Någon som har en aning om hur man går tillväga?
För övrigt såg jag att det är ett originalbatteri som sitter i men längre kom jag inte. Hade tänkt plocka ur det och underhållsladda då det är svårt med strömförsörjning på vår parkeringsplats.

Mvh
Niklas

/NeZaN

NeZaN
Fick idag krypa till korset och beställde ett batteri via Meca. Bilen ville knappt starta imorse vid -15 grader. Brukar vid normalt klimat dra igång utan anmärkningar förutom när bilen stått ett par dagar, men idag kändes det som att det gjort sitt.

Blev ett Tudor High Tech TA1000. 100ah istället för 90ah som det sitter i original.

Nu till frågan: Hur byter jag batteriet på smidigaste sätt? Jag har ju luftfjädring, så det sitter som en stor bälg monterad ovanför batteriet. Kommer jag få felkoder om denna behövs kopplas ur? Kanske måste in och nolla koder oavsett på dessa bilar vid batteribyte? Hur påverkas all elektronik av bytet?

/NeZaN

NeZaN
Bytt batteri nu. Först tänkte jag se till att bilen var strömsatt under bytet, men då det kändes för krångligt kopplade jag bara ur och bytte. Resultatet var att DSC-lampan lyser nu, så måste in och släcka felkoderna. Trodde det inte skulle vara något problem men så kan det gå!
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
I mitt fall slocknade allt sedan jag kört lite och sedan startade om bilen. Om jag minns rätt lyste även min DSC ett ögonblick efter batteribytet men slocknade sedan, så allt var helt ok.
NeZaN
Helt rätt Ulf, körde en snabbis igårkväll och den slocknade! :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.