|
|
|
|---|---|
|
Tjena. Har nu kikat lite på en ny bil och det lutar åt en E36a. Jag har några krav och det är coupe, skin, och m-paket. De flesta som jag hittar är automat. Frågan är dock hur deras lådor håller? Tanken är och köra lite nu på vintern, och sen nästa sommar. har ni några tips och råd jag bör kika på innan jag bestämmer mig för en automat? Finns såklart också manuell, men lika bra och veta hur automatlådor håller. mvh | |
| Min erfarenhet är att dom håller mycket bra. Har en 96:a som snart rullat 26.000 mil och den växlar mjukt och fint - nästan som ny. Men som med allt annat så beror det även på föregående ägare och hur man kört. Allt slits ut fortare med fel hantering/buskörning. Men överlag är ju automatare lite softare så det bör inte vara nått att oroa sig för. | |
| Problemet ligger väl i att man själv inte enkelt kan kolla oljan eller byta den, så på många bilar blir den nog aldrig kollad eller bytt, ska bytas vid 15" mil. | |
| En automat håller nog minst lika bra som en manuell (svårt att växla fel och på så vis slita på lådan), men inte ska du väl köpa en automat bara för att det finns större utbud av manuella? :) Ska du ha coupe och m-paket är manuell ett givet val (imho) | |
|
Har en 328ia e36 som vinterbil med 23000mil på mätaren och den går hur fint som helst och är otroligt skön att köra motorväg med! Varvar typ 2200-2400 i 120km/h, kickdown vid omkörning funkar kanon och känns väl avstämt med motorn och dessutom kommer man under 0.8l om man tar det lugnt. Men auto lådan tar ju död på en hel del körglädje och gör att den drar en jäkla massa soppa i stadskörning min ligger på 1.3-1.4l i stan men då kör jag den bara på vintern. Så kör du mycke landsväg/motorväg hade jag lätt valt automat. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.