|
|
|
|---|---|
|
Hej! Efter många turer fram och tillbakahar jag bestämt att jag skall leta efter en E46 M3. Kommer att söka i spannet 03-05. Behöver man generellt vara orolig för rost? Finns inget i världen som skrämmer mig mer än rost, allt annat kan jag leva med. Var skall man leta efter rosten? Om man nu behöver leta efter den. Hade en 328CiA ett par år som inte hade rost någonstans överhuvudtaget. Alla andra fallgropar tror jag att jag har koll på efter lång läsning på detta forumet. /D | |
|
Hej, jag hade en M3 01:a som fick bubblor i nederkant på dörrarna, riktigt tråkigt...topazblå, fanns lite tendens i koffertluckan oxå i nederkant.. På alla andra M3:or jag ägt så har rosten lyst med sin frånvaro så det är nog ingen jätteproblem... Dock ser man ju ibland äldre E46:or generellt som är JÄTTEROSTIGA i både skärmar, dörrar o koffert... MVH Peter |
|
|
Som Peddan är inne på så är det nog generellt att "rostproblemen" gäller för de tidiga E46:orna och då även kanske de tidiga M3:orna. Jag har aldrig sett rost på en M3:a som är tex. 03-. Mitt råd är att köpa en så sen M3:a som möjligt naturligtvis. Jag är glad att jag lyckades hitta en fin -05:a. Nedan finner du en "liten" lista över ändringar/kompletteringar över åren gällande M3 E46 som kan vara intressant: Mvh Jimmy Mar-01 • E46 Introduced to the UK • Brushed Titanium replaced by Titan Shadow • Business Radio with MD added (Europe) Jun-01 • SMG-II Option Added (Europe) • 19” Wheels Made Available (Europe) Jul-01 • 19” Wheels made available (UK) September 2001 (Model Year 2002) • SMG-II Option Added (UK Only) • Seat Width Adjustment Made Standard (UK Spec) • SatNav Screen replaced with Wide Screen Model • Auto-On Lights Added as Standard (UK) • Individual Options permitted (UK) • Standard Xenon lights upgraded to Bi-Xenon • Black Gloss Interior trim discontinued (Replaced by Titanium shadow) • Minidisc Option Added (UK) Oct-01 • SMG Paddles Changed (Size & Colour of + and -) Jan-02 • Minidisc / CD option combined with Nav/TV made possible. February 2002 Changes • M Racing Strut added to Coupe & Cab March 2002 Changes • Brushed Aluminium Interior Trim Added. • M Rear Wing Spoiler option added (As on 330Ci Clubsport) September 02 (Model year 2003) • Cab Central Brake light made clear • SatNav Control unit upgraded to DVD player. • Bluetooth Phone Kit added. • Interior buttons changed from printed to embossing. • AUX Connections added to TV Unit April 2003 Changes • New LED Rear Lights Added • Silver Grey Paint Added • Mystic Blue Paint Added • Steel Grey Discontinued • Topaz Blue Discontinued • SMG Logo removed • Cabs now get "convenience opening" • Climate Control Buttons changed • Brushed Aluminium Interior trim added (UK) • Boot lid handle changed September 2003 (Model year 2004) • SatNav CD replaced with DVD including TMC • Le Mans blue added to Individual range of colours (UK) September 2004 (Model year 2005) • TV Module upgraded to digital • Business CD Head Unit upgraded to play MP3 September 2004 (Model year 2005) • M3 CS Model Added (Europe) • Interlagos Blue Paint Added April 2005 Changes • Phoenix Yellow dropped • Laguna Seca Blue dropped • M3 CS model introduced (UK) • Interlagos Blue Paint Added (UK) • 3rd Point seat belt and headrest added September 2005 (Model year 2006) • CD Changer upgraded to play MP3 |
|
|
Det jag skriver nedan gäller generellt för BMW inte specifikt för M3 men de kan nog drabbas på samma ställen som alla BMW. Stötfångarhöljets infästning inne i bakre hjulhuset är en generellt svag punkt på alla E46. (Och samma problem på E39 tror jag) Där sitter ett plåtclips fastskruvat på en svetsad bullt för att håller in stötfångarhöljet mot skärmkanterna. Kolla noga där. Rosten börjar inne i hjulhuset och sprider sig ut mot skärmkanten och kanten mot stötfångarhöljet. Är inte dörrarna på M3 av aluminium precis som motorhuven? Eller är det bara på CSL? Men som sagt huven är iallafall av ALU så den rostar inte på M3or! Annars är ju "falsrosten", som Peddan beskriver ovan, på dörrar och huv/baklucka ett problem på alla BMW. Men detta brukar ju BMW ta på rostgarantin om inte tiden för den gått ut vill säga. (Lite olika tider för garantin beroende på vilken årsmodell det är) Men även de nya dörrarna och luckorna som monteras har samma konstruktion så dessa lär väl rosta i framtiden de med... Kolla runt bakluckehandtaget också. Skruva gärna av det för att kolla. Går fort att göra bara 2st Troaxskruvar. Kolla även under tröskellisterna i insteget till bilen. Går att lyfta på dessa, sitter med plastfästen/pluggar. Jag har också sett en M3 där grussprutet från framhjulet blästrat plåtkanten på trösklarna så pass mycket att det börjat rosta där! Precis där tröskelplasten slutar och plåten tar vid. Många ställen med rostrisk blev det... Men generellt är nog M3 mindre drabbad främst på grund av att den oftast brukas mindre/vårdas bättre än vardagsbilen. Och ofta står inne i garaget på vintern. "Det är viktigt att lära sig av andras misstag! Man hinner inte göra alla själv..." |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.