|
|
|
|---|---|
|
Hej Det började med att jag fick hem den fina lappen från BMW sverige: Vi kontrollerar "alla" punkter på din bil utan kostnad innan besiktning. Bokade detta via internet, samt även en förfrågan om pris för oljeservice via hemsidan. Fick ett sms: "vi har bokat tiden för ditt oljebyte" och sedan texten "förbesikning hinner vi inte med" Har vid 8 olika tillfällen försökt få tag på serviceverkstaden i Bavaria Solna men dom svarar inte på telefon. Det går inte heller att boka av via internet. Får en känsla av att dom har så fullt upp med alla problem som dom inte klarar att lösa att dom helt enkelt inte har tid med många telefonsamal. Dessutom står det på bavarias hemsida att dom kollar avgaser och bromsar på förbesiktning. Dom kontrollerar inget mer. Alltså gör dom olika mot vad bmw sverige skriver. Allt ska se så fint på ytan men när man läser det finstilta så är det ju inte så? | |
|
Tjenare Nu fick jag tag på killarna i receptionen på Bavaria. Oljebytet kostar 2500kr. På mekonomen gärdet kostar bytet 1600kr samt -20% om man har annons från tidningen. Dom använder liknande olja som Bavaria, samt att killen som gör jobbet på mekonomen har arbetat på bmw i danderyd...valet är ju givet. Stämpel från Bavaria är ju inte ens värd 100kr. |
|
|
Har du rostskydds garanti på bilen? Vill du ha det kvar så är det bara och fortsätta att serva bilen på BMW, annars blir den garantin ogiltig! Alpina B8 Länk |
|
|
På vissa andra märken kan man serva på oberoende verkstäder och bara göra rostskyddskontroll på märkesverkstad så gäller rostskyddsgarantin. Denna får man dock betala för medan den i vanlig service brukar ingå. Mvh |
|
|
När jag har lämnat in min E39 så har det gällt full S.bok från BMW eller inget garanti! Alpina B8 Länk |
|
|
Rost på dörren har väl inget med oljebyte att göra? Jag hade ingen S-bok till min E39 men ändå bytter dom alla dörrar+huv på garanti. |
|
|
Jasså?! De har kopierat min bok varje gång och faxat iväg det! Märkligt.... Alpina B8 Länk |
|
|
Nu har jag pratat med bmw. Det är inga problem med service på meknomen. Rostgarantin gäller. |
|
| Samma här. De har inte kollat eller frågat om serviceboken då jag lämnat in bilen för rostskyddsgarrantin och jag har servat på MECA. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Finns en lagstiftning som styr detta med garantier och var du servat bilen, likväl vilka delar som får kallas originaldel. Ändrade EU-regler skapar nya möjligheter! Gruppundantaget för nybils garanti, som trädde i kraft 1 okt -03, ökar konkurrensen inom områdena: • Bilförsäljning • Service och reparationer • Reservdelsförsäljning - Detta skapar nya möjligheter för marknadens aktörer, men de stora vinnarna blir troligtvis bilägare och bilköpare eftersom den ökade konkurrensen ger dem både större valfrihet och lägre priser. - Tidigare har bilägarna tvingats låta märkesverkstäderna skötaservice och reparationer för att nybilsgarantin skulle fortsätta att gälla. De nya reglerna innebär att nybilsgaranti gäller ävenom man inte reparerar bilen på någon av de auktoriserade verkstäderna. Förutsättningen för detta är att bilen repareras eller servas enligt bilfabrikantens instruktioner och med sådana delar som är av originalkvalitet eller av motsvarande kvalitet. - Den nya definitionen - ”skall en reservdel vara godkänd, skall den hålla samma tekniska specifikation, eller vara av motsvarande eller högre kvalitet som den del som ursprungligen monterades på bilen” - som omnämns i EU-direktiven är något som alla MECAs produkter klarar idag. - Inom området reservdels-försäljning skall allt som behövs för att reparera, serva och driva en bil (förutom bränsle) klassas som reservdel och ingå i gruppundantaget. - Alla reservdelar som uppfyller bilmärkets specifikation skall få kallas original reservdelar, vilket nu ger oss följande kategorier: • Originaldel - kategori 1: Reservdelar som tillverkas av fordonstillverkaren själv. • Originaldel - kategori 2: Delar som reservdelstillverkarna levererar till fordonstillverkaren. • Originaldel - kategori 3: Delar som tillverkas enligt speci- fikationer/normer men levereras till fristående reservdels-grossister. • Delar av motsvarande kvalitét: motsvarar kvalitén men tillverkas inte enligt specifikationer / normer från fordonstillverkaren - är dock av samma el. högre kvalitét men ev. i annat material. • Alltså, garantier gäller med alla tre typer av originaldelar samt med reservdelar av motsvarande kvalitét! Allt annat klassas som piratdelar. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.