|
|
|
|---|---|
|
Min bil svartryker som bara den,vad kan vara fel? | |
|
Du skriver inte när detta svartrykande sker dvs hela tiden eller bara vid vissa driftsbetingelser... Men något fel i bränslesystemet har du verkar det som,ev."supertätt" luftfilter..Bilen får mao för mycket bränsle i förhållande till luft. Mvh Janne. |
|
|
Kan detta påverkas om tändningen ej står riktigt rätt? Den svart ryker hela tiden men mest vid gas pådrag. |
|
| Det kan vara bränsle regulatorn som gett upp. | |
|
Kan nån säga vart den sitter?Jag har ingen aning!! |
|
|
Sitter på bränslefördelningsröret,syns lätt när man öppnar huven.. En "cylinderformad" mest troligt kopparfärgad tingest. Du kan kontrollera den på lämplig verkstad om du inte vill/kan göra det själv. Inte dyrt att kolla,om det visar sig att den är trasig så kostar den ca tusenlappen om jag inte minns fel. Åtminstone var det vad den gick på till en 528 E28 för ett par år sedan(original). Mvh Janne. |
|
|
Hej Janne.Kan du säga mer exakt vart den sitter. |
|
|
Ok,nu fattar jag,e lite trött så här på morgonen,hehe. Ska gå ut & se efter. |
|
|
Ok,ett försök.. Jag har inte själv någon 320 E30 men den sitter framme mot kylaren sett efter bränsleröret(där alla insprutningsventiler sitter)innan "överskottsbränslet" trycks tillbaka i returledningen som sitter fast på regulatorn..sitter oxå en vaccumslang till insuget på denna+ att du efter denna regulator har en svängningsdämpare(troligen, inte helt hundra på att du har)som nästan ser likadan ut. Regulatorn sitter bl.a fast med ett par bult som man tydligt kan se när du kikar.. Hoppas du förstod mitt lilla försök till beskrivning. Mvh Janne. |
|
|
Hej igen,jag har varit nere på Öland,på full tank(55L) komm vi 40mil,alltså drog den 1.375 milen landsvägskörning,hehe.Tändningen e rätt inställd men det slog mig en grej,tempen når aldrig upp till rätt temperatur & tomgången ligger på 1500rpm.Kan detta med tempen göra att bilen går på kallstarten hela tiden & på så sätt att den får alldeles för mycket soppa?Någon som kan svara på detta? Ha det bra. Jonas. |
|
|
Kallstartsregulatorn som är slut, vanligt på alla M20 motorer... //Cosmos "Borrows My Wallet" E28 Registret #160 |
|
|
Kan ju vara du som har tung gasfot också... =) //Cosmos "Borrows My Wallet" E28 Registret #160 |
|
|
Hehe,jo det e sant.. Kallstartsregulator & kallstartsventil,e det samma sak? |
|
|
Låter eventuellt som fel i tillsatsluftsliden...kolla den. Om den är öppen så berikas bränsleblandningen och förbrukningen ökar. Styrs av kylvätsketemperaturen. Mvh Janne. |
|
|
Möjligen fel på termostaten(hakat upp sig i öppet läge). Naturligtvis berikar i såna fall tillsatsluftsliden bränslemixen i och med den låga kyltempen.. Mvh janne. |
|
|
Jag ska byta tempgivaren & termostaten.Hoppas det hjälper. |
|
|
Hmm det sitter 2 givare på termostathuset,en e ju tempgivaren men vad e den andra för givare? |
|
|
Jag böt tempgivaren men det hjälpte inte ett dugg.Ska prova att ta loss termostaten & kolla den,nu har jag brännt alla stålar så jag kan ej köpa en termostat idag. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.