|
|
|
|---|---|
|
Ja rubriken som säger... Vad är de för skillnader mellan dom.... fattar inte, är morgontrött o dricker kaffe, o måste köpa dom idag innan jag reser bort i 3 veckor, o kanske skitväder för hemresan då kan jag köra i tryggheten.. vet inte om jag ska ha vinterdäck i bilen samt bilen ska stå där Arlanda i 3 v... :D Jobbigt... har inte tid att åka tåg o t-bana o till o från jobbet o hemmet o flygplatsen. Det är fel vid tidpunkt alltihop! Mekonomen: bult M12x1.50, 26mm kona (22 kr) ej orig LM, Artikelnr: 37-05002620 bult M12x1.50, 26mm kona (29 kr) stål/orig LM, Artikelnr: 40-X10647 Vinterdäck = stålplåt Sommardäck = alu.fälg (jag köpte bilen i våras) Jag vill inte använda dom muttrar under vintertiden. Ska jag skaffa stålmuttrar? Och mer? (avsett för vinterdäck) Jag vill inte helst skruva lossa o titta på det vad det är för. Bilen är 118d och sitter framför datorn o letar efter såna, funderar hur jag ska jag göra. :D Sjukt är att jag har aldrig bytt däck i 4-5 år nu. Min förra bil hade bara året-runt-däck, såld bort, utan att behöva byta... =) Vill inte att det händer sånt som på filmen, vid hemresan =)) Länk | |
| Det kan vara olika konor/längd på bultar till alu resp stålfälgar. Åk till en riktig gummiverkstad så bör de kunna tala om vad du skall ha för bult, alternativt så åker du till BMW o köper bultar där (till original stålfälg om du nu har sådana). | |
| Edit: Som jag bedömmer det så är skillnaden på Mekonomens bultar den att den ena är till originalfälgar (samma till stål/alu) o har 29mm kona. Den andra är till eftermarknadsfälgar med 26mm kona??? | |
|
Tack för info. Det är inte original. köpte dom från gummihuset, stålplåt. Jag ska ringa till Mekonomen o sen gummiverkstaden. Då måste ta med däck till gummiverkstaden o visa.. :) |
|
| Han som på gummihuset sa att det är original bultar som ska vara. :) | |
|
Förr hade BMW två olika typer av skruvar - en till fälgar där skruvarna var dolda och en till fälgar där skruvarna var synliga. Den stora skillnaden mellan skruvarna var.....ytbehandlingen/färgen! De som var till fälgar med synliga skruvar var svarta och de andra var eloxerade i en gulaktig metallfärg. De sistnämnda eloxerade skruvarna var faktiskt "lättade" genom att själva skruvskallen hade ett "borrat" hål ca 1cm ner i godset....hur många gram det sparade vet jag dock inte. ;o) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ponera att man vågar ha ett 12mm hål i NV17 skalle (3mm gods). 10mm djupt ger det ca 9g i vikt motsvarande 45 gram/hjul ;) |
|
|
Uhmm ok.. De eloxerade skrivarna - jag tror att jag har dom... Hehe "hur många gram det sparade"... urlöjligt =)) Men... han som på gummiverkstad sa att det inte spelar roll om längd, men mellan 25-28 mm. Äntligt! Det ska vara original bultar som jag har dom på bilen så kan jag köpa dom på Mekonomen. bult M12x1.50, 26mm kona (29 kr) stål/orig LM, Artikelnr: 40-X10647 |
|
| Bak är det ganska viktigt att bultarna inte blir för långa, för då tar de i P-bromsbackarnas fjädrar. Eftermarknadsfälgar brukar ha ganska tjocka navcentrum p.g.a. att gjutgodset skall gå att svarva till många olika ET/inpressningsdjup och kräver normalt lite längre bultar. | |
| tack för info, Anders-72! =) | |
|
I sann vetenskaplig anda har jag vägt hjulskruvarna, eftersom jag i vinterdäcksförberedelserna fann en uppsättning med "hålade" hjulskruvar och en uppsättning svarta standardskruvar (BMW-original). De sistnämnda har en ca 6mm konkav fördjupning i skallen, medan de förstnämnda guldfärgade har ett ca 12mm djupt hål i diametern ca 11mm urborrat i skruvskallen. 20st skruvar av vardera sort (dvs. en komplett uppsättning till alla fyra hjulen) väger: Svarta "standard" BMW M12: 1230 gram Guldkromaterade BMW M12: 1190 gram Dvs. en lättning av bilen med 40 gram ofjädrad vikt, bara genom att välja lite lättare hjulskruvar... ;o) Jag hittade även en uppsättning "eftermarknadsskruvar" som var någon mm längre och hade helt platt skruvskalle - de verkade väga lite mer när jag vägde skruvarna en och en (brevvågens minsta viktskillnad är 5 gram), men eftermarknadsskruvarna var så himla skitiga så de ligger i reningsbad just nu - får återkomma med en viktrapport! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.