AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.406

Oooole 5 serie vinner i teknikens värld test!

Bmw 5 serie f11 och f10 är bäst! Victory!
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Känns som en ihålig seger, både jag och min familj har alltid varit glada BMW-ägare och vi har kört detta märket inte för att det är absolut bäst i alla lägen utan för att den passar oss bäst. En stor del i detta är körglädjen, och det tror jag är något de flesta BMW-ägare har gemensamt.

Läser man noggrannare har dock BMW tappat mycket i körglädje, såpass att Audi A6 anses lika körglad eller roligare. Jag har svårt att tro att jag personligen tyckt bättre om FWD Audi än RWD BMW, men att BMW tappar ett av sina tidigare så stora försprång mot konkurrenterna tror jag är negativt.

Men visst är det lite kul att en ett år gammal BMW-modell kan slå helt nya A6 på fingrarna trots det ovanstående!

//Bjersér
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Jag bedömer inte att BMW har tappat sin körglädje på något sätt!
Däremot så finns det andra märken, särskilt Audi?, som efter många års enträget utvecklingsarbete har förbättrat sin körglädje,
man har närmat sig och i vissa aspekter kanske man t o m har hunnit ikapp (på någon liten del-punkt kanske gått förbi..? Men som helhet absolut inte, enligt mig!).
Att även andra har blivit bättre gör ju inte på något sätt att BMW har blivit sämre, eller?

F10/F11 motsvarar, i vissa aspekter, i dag mera vad en 7-serie gjorde för en eller några generationer sedan. Men fortfarande med relativt väl bibehållen körglädje!
Den strategiska förflyttningen av 5-serien i positionsdiagrammet är enligt mig medvetet och mycket väl utförd av BMW.
"På kundernas begäran" har man i F10/F11 valt att i högre utsträckning prioriterat andra saker än utpräglad körglädje. Att man lyckats bevisas av försäljningsframgångar och att den är testvinnare...

BMW:s program har vuxit och kompletterats under senare år. Om man verkligen prioriterar körglädje så finns ju andra modeller att välja, som enligt mig i de flesta fall är överlägsna Audi m fl märken vad gäller körglädje!
BMW vill inte, av strategiska skäl, att 5-serien främst ska konkurrera med körglädje.
Man vill ju t ex att den välbeställda familjen (läs familjefadern) ska bli sugen på en körglad/sportig/dyr BMW som andrabil...

Exempel på utveckling:
Nya 3-serie är i samma storlek och erbjuder samma utrymmen (tom bättre!) som min gamla E34/5-serie.
Äldre generationers 3-serie var ju i princip otänkbar som familjebil men dagens 3-serie marknadsförs aktivt som en bra familjebil.

(Någon annan som har en E34 med en ägare?)
Ar
262
Arese
F11 535iM
Volvo XC60 D5 R-Design
Porsche 997 GT3 CS
Jämförelsen avseende chassi- och hjulsetup var ju lite haltande; Audi -sportpaket, Mercedes - AMG-packe, Volvo - R-Design. BMW:n var så långt jag kan tyda det utrustad med standardchassi och 17". Så skulle åtminstonde jag aldrig speca den.

Mvh
Arese
Fr
1.138
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Jag disponerade en ny e91:a under gårdagen. Oj vilken skillnad i invändig finish jämfört med f1x och även f20. Det skall bli mycket intressant om inte f3x följer i samma spår i eftermiddag. Inte speciellt förvånad över TV:s slutresultat. Smart av audi att som standard har ett variabelt fordonsinställningssystem vilket jag tror vid en provkörning imponerar när det gäller körglädje. Det finns ju till BMW men kostar fortfarande extra och slutar i långa loppet med att man mestadels använder en favoritinställning.
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Ulf530: Jag tror du uttryckte mycket av det jag menade, BMW har inte tappat _sin_ körglädje utan BMW har av olika anledningar tappat det försprång de hade mot konkurrenterna. :)

//Bjersér
Cr
57
CrilleT
530 xd -06
En Audi handlare berättade (i förtroende) för mig att när de åkte iväg (tyskland? Minns inte vad han sade) för att prova den nya A6 för första gången fanns det både Merca samt BMW 5 serie att provköra och jämföra med.
De fick dock inte köra BMW på bana! Det tolkar iaf jag som att BMW:n ansågs som en bättre bil på bana och att de inte ville att handlarna skulle åka hem med den minnesbilden.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.