|
|
|
|---|---|
![]() 1.360 Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05 Sommarbilar Ford Scorpio 2,9I GLX -94 Mercedes E55 AMG -06 Mercedes 500E -92 |
Funderar på att köpa mig en M3 cab 1995 16000 mil men det som gör mig tveksam är vanosen. Bilarna har ju inget större värde idag så ett byte skulle kännas som en stor del av bilens värde om man ska tro på de 20-30.000:- folk snackar om.. Vad kostar ett vanosbyte om man lämnar bort det? Hur ofta går de sönder? Mil/år? Kanske kan ni rekomendera någon i närheten av Göteborg / Uddevalla / Varberg om det skulle bli aktuellt ... Tacksam för tips :) |
|
hej fagersten. klart att du ska ha en m3:) det stämmer nog att ett vanos byte kan kosta 30' inkl arbete. jmb optimering i Halmstad har jag bara hört gott om. |
|
|
nej för helvete.. kostar inga 30.000. det är en enkelvanos på e36:an. kostar kanske runt 15.000. på en e46 med dubbelvanos kan du nog räkna med en bort åt 30.000! |
|
|
Nä 20 - 25 000 är mer närmare sanningen. Bara vanos växellådan går lös på 10 000:- Magnetventiler ca 6000:-. Sen är det stommen med nya packningar. Så 20-25 000:- inkl arbete låter mer realistiskt. Som tur är, är det väldigt sällan hela vanos behöver bytas. Visst BMW byter ut den vid minsta grad fel men oftast är det bara oringar som behöver bytas eller någon magnet ventil. Så tveka inte. Köp!! Är helvetiskt roliga maskiner. Kör man lungt med en m3 vrålar den riktigt att den vill varvas. Är liksom som en dråg. /Fredrik |
|
|
mobimech! dem kanske kan hjälpa dig, dem ligger ju nära också! det är ganska intressant men faktum är att bmw tar lika mycket betalt för dem båda olika vanos till e36 m3 3,0 och 3,2 denna infon fick jag av min bmw verkstad för ett tag sedan. 3,0 vanos kostar 20350:- Art.nr 11 31 1 402 428 3,2 vanos kostar 20350:- Art.nr 11 36 1 404 701 trevlig helg//ola |
|
![]() 1.360 Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05 Sommarbilar Ford Scorpio 2,9I GLX -94 Mercedes E55 AMG -06 Mercedes 500E -92 |
Utan tvekan är ju en E46 330 klart bättre köp inte sant? Visserligen mindre effekt men ändå bra prestanda/köregenskaper nyare bil och säkrare drift för kanske tillochmed mindre pengar? Ja menar jag har inte turen att slippa vanosbyte om jag köper haha Anser att 20.000: i utgift på en bil för 70-90.000 är helt ovärt :/ Bättre satsa på en nyare och bättre bil direkt även om inte prisskillnaden motsvarar de 20 för reparation.. Verkar svårt att hitta en seriös M3a också :( Den jag hade tänkt sa en tidigare ägare den kunde ticka från ventilerna vid kallstart men han ver hetl bestämd på att miltalet stämde pga skicket och alla dokument... Kan det vara så att det slarvats med servicen (inspektion2 och ventiljustering? |
|
De är väl knappast någon som byter Vanos på sina M3:or längre eller!?, renovera är melodin. Hur som så är skönhetsoljud inget att oroa sig för, de är ifall den går dåligt man ska bry sig då kan de behövas packas om med nya o-ringar och kolvtätningar och oftast byts lagrena i samma veva så den blir tyst igen. På E46 har du ju andra brister tex. som sprickbildningar runt bakvagnsinfästningarna, det + vanos. |
|
|
Vad ska du använda bilen till? Jag tycker inte att 330 e46 är riktigt jämnförbar. Visst 330:in har hyggligt med effekt och är troligtvis mer driftsäker men körmässigt så skulle jag ta M3an alla dagar i veckan. Och M3an du var intresserad va ju en cab, ska du ha en 330 cab lär du väl ut med mer än 80-100tusen?(jag har dålig koll på va de kostar) Sen tycker jag att det är lite att "måla fan på väggen" med att planera ett vanosbyte redan innan man ens har köpt bilen men självklart måste man ha med i beräkningen att det är något som KAN bli aktuellt. |
|
|
Vanos problem finns på m3 e36 i en viss grad, men att byta ut den gör man inte. Man renoverar den till en bråkdel av de 20-30 000:-. Går inte jämföra 330 och m3 anser jag. En 330 är en glidar/bruksbil man har helt ok vrid i men rent prestanda mässigt är det inte i närheten. Har själv kört 330 E46 och den är som en 325 med lite bättre vrid. Personligen tyckte jag den va rätt tråkig så jag köpte en 316 e46 och åker billigt men ändå med samma komfort. Och kör m3 på sommaren. Och tycker det är ypperligt. Men frågan är vad du ska ha bilen till? /Fredrik |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.