|
|
|
|---|---|
|
Hejsan alla på autopower! Har googlat och sökt på forumet men inte kommit fram till något så vettigt svar. Samt instruktionsboken står det inte rakt upp och ner vad man skall ha för olja. Och någon haynes bok har jag inte hunnit införskaffa än. Så vad skall det vara för olja , viskositet etc i bmw e30 318i 1987:a. Bilen har förövrigt gått 12 000 mil. Har tänkt att göra liten service på den, vad kan vara bra och uppmärksamma: *olja + filter, vad för olja? *bränslefilter *tändstift *bromsbelägg något mer ni har och tillägga så vore det guld! tack på förhand. | |
|
Jag skulle ha använt en bra syntetolja med viskositet 5W40! Den oljan täcker upp både vinter- och sommarhalvårets behov i viskositet. Bitemas eller Rustas 5W40-oljor går t ex bra om du inte vill "lyxa till det" och köpa märkesolja från Mobil, Valvoline, Shell etc... Bromsvätska och kylarvätska är bra att byta - fuskas mycket med detta på verkstäderna! (skall göras vart annat år) Oljorna i växellåda och bakaxel samt servostyrningen är inte heller fel att byta. Kolla dock vilka oljor just din bil skall ha - inte minst i servosystemet där det kan vara LHM/CHF-olja (grön) eller ATF-olja (röd) och om du blandar röd och grön olja blir det lätt läckage i packboxar mm = dyrt! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Håller med Johan B, en bra 5W40 blir finfint året runt! Om bilen kallstartas kontinuerligt i mycket kallt väder dvs typ -20 grader C kan en 0W40 vara att rekommendera istället. Har du vägarna förbi Ullared kan du in och köpa Motor Gold Super 5W-40 (299 SEK för 5 liter dvs ett literpris på under 40 SEK). Det behövs ingen märkvärdig bromsvätska - en helt vanlig DOT4 från Biltema fungerar utmärkt. Som Johan B säger så fuskas det mycket och gammal bromsvätska ligger och murknar - så byte av bromsvätska och kylarvätska förebygger en hel del problem. Här har du en lista på lite olika bromsvätskor, dess "prestanda" och literpris (från runt 2010) Länk Angende bromsbelägg är jag väldigt nöjd med både bromsskivor (Brembo) och bromsbelägg (Mintex) som man får när man köper på Mekonomen. Aldrig haft några problem med dessa. Angående tändstift är jag mer osäker - är dessutom osäker om det är en M10 eller M40 motor i din 318i -87. Runt den tidpunkten tillverkade man båda. Har du de 7 sista siffrorna i chassinummret (ävan kallat VIN nummer)? |
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Tja, eftersom trådskaparen inte följt upp angående tändstift så utgår vi ifrån att det är en M40 motor och då kan jag lika gärna fylla på med lite info eftersom jag nu har en M40 som behöver lite service (samt att det finns lite info i tråden när någon söker efter denna info i framtiden). I handboken står det att man ska använda antingen Bosch F04DAR eller NGK BCPR6ER tändstift. Dessa har ju såklart utgått för länge sedan men har ersatts med följande NGK BCPR6ER => NGK BKR6EK (aka V-Line 20) Bosch F04DAR => Bosch FR7LDC+ Så rekommendationen är antingen NGK BKR6EK (aka V-Line 20) eller Bosch FR7LDC+. Båda dessa är tvåelektrodständstift. Det finns en fyrelektrodsvariant (med längre bytesintervall) för båda, heter NGK BKR6EQUP (aka V-Line 30) respektive Bosch FGR7DQP+, men det verkar råda delade meningar om hur bra dessa fungerar i dessa äldre tändsystem utan tändspolar. Vissa verkar inte ha några problem medans andra råkar ut för diverse problem som dålig tomgång med mera. Så rekommendationen verkar vara att hålla sig till tvåelektrodsalternativen som gavs tidigare. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.