AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.142

Smalare vinterdäck ok?

Mi
2
Mikael dBW
320d X-Drive Touring -11
Jag har kvar mina vinterdäck från min 1-serie, 195/55 R16. BMW vill att det minst skall vara 205/55 på 3-serien. Är det helt galet att använda dem? Bred anläggningsyta är ju ingen fördel när det är snö och vinterväglag men det finnns kanske annat som talar emot.

Mikael dBW
Ca
1.442
Carlee82
335ia e92 ´07 Frozen silver
328ia Touring ´96 Svart
330ia limo `03 Svart
garaget.org/Carlee82
Hastighetsmätaren kommer visa ännu mer fel än vad den gör med hjul i orginal dimension, men det visste du ju säkert redan. Annars ska det väl inte va några problem mer än att dom kommer hamna lite längre in i hjulhusen och se lite "små" ut men det är ju bara att provmontera och köra en sväng...

pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Det står i registreringsbeviset vilka däcksdimensioner som är tillåtna.

Du får inte ändra rullomkretsen mer än +/- 5% i varje fall vilket du ju klarar.
Länk

Men bilen har förmodligen ett helbilsgodkännande som talar om vilka dimensioner som tillåts.

Sen är det inte bra att ändra inpressningsdjupet (ET) på fälgen för mycket då det påverkar chassieegenskaperna. Tror inte det är samma ET på 1 och 3-serien.
Ca
1.442
Carlee82
335ia e92 ´07 Frozen silver
328ia Touring ´96 Svart
330ia limo `03 Svart
garaget.org/Carlee82
Det är INTE samma ET på 1-serie och 3-serie som jag skrev ovan och Jaa visst är bilen helbilsgodkänd precis som hundratusentals "moddade" andra helbilsgodkända bilar i Sverige så jag tror du själv inser vilken kriminell gangster du kommer bli nu när du kör med smalare däck ;) Som sagt har du möjlighet så montera hjulen och provkör en sväng, jag tror det är 50/50 att det kommer funka. Lycka till :)

Mi
2
Mikael dBW
320d X-Drive Touring -11
Jag pratade med BMW idag och de säger också att det inte funkar så det blir till att köpa nya däck och lägga ut de gamla till försäljning.

Mikael dBW
E3
1.828
E36
USA bilar
Ang helbilsgodkännandet så är det lite uppluckrade regler kring detta!
Men förenklat, du måste ha rätt rullomkrets (+-5%) och däcken måste ha rätt belastningsindex
Detta klarar du om dina 195 är XL
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.