|
|
|
|---|---|
|
För 3 veckor sedan fick jag åka bärgare mitt i natten, min annars så pålitliga 540 E39 stannade mitt på enfiliga delen av en 2+1-väg... När jag sträckte ut V8'an vid en hastig omkörning tvärdog och hostade den till ett par gånger. Anade ganska snabbt att det var sopparelaterat men hade inte någon möjlighet att skruva i vägkanten. Vid detta tillfället hade jag precis 15 liter enligt tankmätaren, men eftersom jag körde med tegelstensfot då jag vart en timme försenad dit jag skulle funderade jag på om det var ren soppatorsk. Dagen efter när jag kollade närmare på bilen upptäckte jag att säkringen till bränslepumparna (ovanför batteriet i skuffen) hade gått. Satte dit en ny, vred på nyckeln och vips funkade allt som den skulle. Funderade lite på varför den gått men hade inga bra idéer så brydde mig inte om det. Sen dess har jag kört ca 50 mil men nu har den börjat bete sig konstigt. 2 gånger har den "klippt till" när man ligger i stilla i ca 110km/h. Halvsekunds-död ungefär som någon touchat bromspedalen. Jag tycker inte heller jag har det rätta trycket i maskinen sen bärgningen, känns inte lika rapp om jag fäller ner pedalen och den liksom tvekar, man känner i ryggmärgen hur den gungar sej fram. Inbillar mig att den ibland spettar på bättre om jag lättar 5mm på pedalen. Svårt att beskriva. Vet inte riktigt vad jag förväntar mig för svar av det här, men kanske någon som har en idé till varför säkringen gick från första början? Tacksam för alla svar och dialoger! :) | |
| Börja med att mäta bränsletrycket!? | |
| Inte helt ovanligt fel att bränslepumpen ger upp på BMW. | |
|
elmgren: Hur långt har din bil rullat? Mvh/ Kermit Min Bil-blogg. Länk |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Notera om bilen lägger av med 15 liter på mätaren så brukar det vara internpumpen(sugstrålspumpen) i tanken som pumpar mellan tankhalvorna som lagt av, den drivs av returtrycket. Fylld Reservdunk i bilen är bra för att kolla detta. Kan också vara anslutningarna till bränslepumpen som blivit dåliga likväl som bränslepumpen, brukar ge upp mellan 18-24000 mil Att säkringen gått tyder ju på att pumpen går för tungt eller så är det fel i kablaget som kortsluter. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Bilen har rullat 24500 mil i skrivande stund. Första tillfället när säkringen gick var som sagt precis vif 15-litersstrecket. Sökte lite här då och hittade dina tidigare inlägg om just den pumpen så då vart jag så paranoid och har kört med full tank nästan jämt. Vid de andra tillfällena har jag iaf haft halvtank eller mer. |
|
|
elmgren: Prova, precis som Hasso föreslår, att tanka upp en reservdunk med bensin och se till att du kör tanken så pass tom att den passerar 15 liter. Om bilen "hostar till och dör" igen så borde det vara pumpen som gett upp. Mvh/ Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
| bilen kan hosta o rycka även me hel jetstrålepump. när de e dålig tryck i systemet. min gjorde så. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.