|
|
|
|---|---|
|
För att göra historian kort så ligger det till som så att; Jag köpte en E39 528iAM -00 från en firma i förrgår. 18000 mil. Samma dag gick den ej igenom besiktning pga handbromsen. Åtgärdade det problemet men hann ej drop in;a samma dag utan körde hem och efter 3 mil tänds motorlampa (fel på avgasvärde enligt handbok?!). Ringer firman som dagen efter nollar felkoderna utan att se mer specifikt vad som är felet, och kör sedan bilen och drop:inar hos bilprovningen medans jag är på jobbet. Den går såklart igenom då. På besiktningspappret är alla värden bra. Kör hem igår efter att firman nollat felkoder och besiktat bilen. Tänkte att allt var frid och fröjd. Idag på morgonen tänds motorlampan åter igen. Bilfirman vill såklart inte byta något i onödan men verkar inte veta vad felet är.. Min fråga är alltså; Vad kan det vara för fel? Katen? Får ingen känsla av att bilen i sig går sämre. Lika pigg och ingen ökad förbrukning. Kan värdena varit annorlunda hos bilprovningen just när de mätte pga att ingen motorlampa lyste just då, utan tändes strax efter?! Tacksam för alla tankar kring hur jag bör gå tillväga och vad felet kan tänkas vara. MVH | |
| Firman måste läsa vilka felkoder det är som tänder motorlampan och därefter byta det som orsakar felkoderna. Antar att du har någon slags garanti från firman? | |
|
Han avläste koderna första gången lampan tändes. Men kliade sig mest i huvudet för det verkade inte stå rätt upp och ner att det var någon specifik givare eller liknande. Därför nollade han dom bara och yrade nåt om att den "nya" givaren de bytte innan bilen levererades behövde lära känna bilen alternativt att systemet behövde "blåsas ur" om något sotat igen... Att något hängt sig och att det skulle hjälpa att bara radera felkoderna. Jag anade såklart redan då att lampan skulle tändas igen.. vilket den gjorde redan dagen efter (idag alltså). Garanti har jag ingen eftersom bilen är mer än 10 år gammal. Men nån såndär standard 3 månader vid dolda fel ingick såklart. Däremot så är firman i sig väldigt hjälpsamma och vill ha in bilen imorrn för en närmre titt. Lade upp tråden här endast för att få ytterligare tankar från annat bmw-folk som kanske varit med om något liknande. |
|
| Utan felkoder eller eventuella felsymptom är det omöjligt att svara på varför motorlampan tänds. Be meken skriva ner koderna och posta dem här om han inte har förslag själv. | |
|
Samma sak hände mig i somras. Motorlampan tändes, men släcktes av sig själv några dagar senare. Kopplade senare upp bilen mot datorn och fick fram "E4 Bränslejustering, bank 2, gränsvärde överskriden." Någon som vet vad det innebär? Har inte gjort något åt det, eftersom lampan släcktes. |
|
| Uppdatering; Hyffsat stort hål i slangen mellan LMM och insuget var boven i dramat. Slangen bytt och lampan nollad. Kört 2 dagar utan att det tändts igen. | |
| har kollat slangen, den är intakt. Nåt annat förslag? Kan tilläggas att bilen går som vanligt. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.