AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.018

m30 köra utan afm

SH
150
SHARK
335i e91 m-sport
sitter å kikar på grupp a bilar och då e24an inser att tratten de har till insuget är relativt lätt att kopiera frågan är går det att köra bilen under sommrarna utan AFM?

har nämligen fått för mig att org AFM stryper lufttillförseln och måste bort? skadligt? se bild på grupp a tratten här;

Länk

måste man kanske konvertera till MAF innan man ger sig på detta?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ingen dålig tratt :-)

Blir själv nyfiken på hur de löst motorstyrningsfrågan. Är ju två parametrar som jag ser saknas - luftens densitet och mängden luft. En MAF ger ju svar på båda dessa via en enda sensor medans en AFM använder sig av två sensore för samma uppgift.

Så hur mäter de upp hur många syremolekyler som trillar in i motorn egentligen?
SH
150
SHARK
335i e91 m-sport
En MAF är väll endå mindre restriktiv? BMW AFM känns i mina ögon värdelös ur effektökningssynpunkt.

Fanns MAP sensorer på den tiden( då behöver man väll TPS också)?

Om det är enda sättet att fixa detta, blir det dyrt då det väll krävs nytt sprut?

MAF konvertering är ju billigt och med WAR chip till motronicen kan man mappa själv :)
finns här; Länk

Man kanske skall ge sig på detta? tillsammans med lite vassare kam och en lätt portning kan det nog bli bra.

Sen sticker jag inte under stolen med att tratten är så j**vla ball:P

CD
396
CDrom
E30 323i Touring -89 Turbo
Skulle tro att dom kör Alpha-N, om den är original grup A från 80 talet.
Dvs mappad efter spjällägesgivaren som load-referens.
Vilket man borde kunna fixa med ett WAR-chip eller Tunerpro + Moates, med lite trixs och tid.

Det optimala i dagens läge är nytt styrsystem och mapsensor. ger mest effekt också.
SH
150
SHARK
335i e91 m-sport
Spännande :)
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
CDrom : Aha, intressant. Var tvungen att kolla upp mer detaljer kring Alpha-N och visst lider den metoden av att den inte tar luftens densitet i beräkningarna.

Har lite svårt att se att de i Grupp A inte försökte klämma ut mer ur motorn - det är ju stor skillnad mellan en kall dag i Tyskland och en varm dag kring Mount Panorama (Bathurst-racet). Du halkar ju efter rejält i motorprestanda om man inte tar hänsyn till sådana parametrar.

Men det löser man ju med en vanlig temperatursensor (och gärna en trycksensor också) - man kanske inte ser dessa sensorer på bilden.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.