AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.451

M3 E46 som vinter/året runt-bil

ma
212
macattac
520d Touring -09
Nu kanske jag begår helgerån och mitt resonemang kan te sig jäääävligt konstigt.

Men jag äger idag en Mustang GT som ska skeppas iväg (säljas alltså) och jag tänkte köpa mig en M3 E46 (äntligen!!!) med motiveringen att den kan jag köra året runt medans en Mustang endast kan köras på sommaren.

Det grundar jag dels i att väghållning är fan så mkt bättre och mordernare i en M3 E46 än en Mustang av samma årgång (2003).

Vad är era åsikter om detta? Ni får gärna idiotförklara mig, det kan jag ta :) Bara ni kommer med er egen åsikt om att köra en M3 på vintern.
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Jag kommer att köra min.

Så länge man har bra vinterdäck så är bilen som sådan inga problem då den har ett slags "snöläge" plus antispinn/sladd.

Faran med vinterkörningen är ju mer att andra förare inte har samma förutsättningar = kör in i dig. Det är surt.

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
En liten iakttagelse bara, på ett internetforum om något behöver man sällan be om att de som svarar ska vara extra subjektiva, det brukar snarare vara tvärtom, att man kan behöva be om att få lite mer objektiva svar.

Jag avser din sista mening, att man ska komma med sin egen åsikt, sällan folk framför andras åsikter som de inte delar, utan att det tydligt framgår. =)

Min åsikt är, kör på vintern om du vill! Tror inte den fungerar sämre än andra coupe-bruksbilar. Problem med rutorna får man väl nästan räkna med.

kände inte att det var några problem med rutorna heller förutom någon enstaka gång.

kör med bilen det ska ju användas.

mvh
Jag har kört min två vintrar utan större problem.
Det enda jag upplevde ibland var att det kan vara knepigt att komma iväg om man står still på en isfläck. (265:or bak) Snö, slask osv är inga problem och så länge man har fart så går det hur fint som helst. Antispinsystemet funkar ypperligt.
Rutorna kan strula ibland, som sagt. Dvs, att de kan frysa fast, men det löser sig så fort det blir varmt i kupén.
Min är för övrigt till salu till ett vettigt pris om du är intresserad.
Ra
448
Rantzow
520d M-sport F11
320d LCI E91
Körde min förra över vintern med bra vinterdäck på 18". Fungerade alldeles utmärkt.

Skulle vilja påstå att sålänge bilen inte är sänkt så fungerar den bättre än en vanlig e46 p.g.a. diffbromsen. Enorm skillnad när man ska iväg.
El
76
Elarssen
Bmw 330 da touring-02
Bmw 535 da touring-06

Jag körde min M5 på vintern,inga problem!
Skulle kunna säga att det har vart den överlägset bästa 2-hjulsdrivna bil jag kört på vintern.

I år ställer jag av den,framför allt för att jag tycker det blev drygt att tvätta den och torka den torr 3 ggr i veckan.:)

Kör hårt!:)
Max Attack!!!!! Go for it man ;-) xD
mo
171
motorsport5
Z3 M Roadster -97
745 iA -02
För min del är det inte framkomlighet eller vägegenskaperna som avgör. Det är väl i så fall att bilen åldras mångfalt snabbare under vintern tack vare salt/sand/fukt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.