AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
10.788

Vad kostar en hellackering?

pe
43
perolow
645 2006
525d 2002
är det någon som har koll på vad det borde kosta för att hel lackera en 645 ,2006
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hmm...mycket svår fråga när man inte vet hur du menar, eller hur bilen ser ut nu etc etc :)

Det beror på vad du menar med en hellackering...dvs att du vill plocka ner bit för bit och lackera varje plåtbit för sig.

Eller lackering "som vanligt" dvs plocka bort listerna och lite annat "småplock" utan att lacka i dörrar invändigt, eller baklucka inv. osv

Men visst, jag kan ju tro att du menar att man lackerar direkt på karossen "som den står" utan att börja plocka isär bilen dess mer och det kan säkert gå på 25000-30000kr hos en någorlunda seriös lackerare om bilen i sig inte ser ut som f-n innan(med gravrost, allt för mycket bucklor/skador osv).
OBS! Jag TROR det hamnar ungefär där..men det beror alldeles på hur din bil ser ut nu och vad du är ute efter för resultat.

En s.k. "hellackering" kan kosta allt från en "garagelackad" för några få tusen spänn till en fantastisk lack för x-antal tiotusentals kronor där man lagt ner otroligt med tid och kunskap för att få helheten till ett konstverk..

Du bör själv naturligtvis ringa runt för aktuellt pris hos några firmor som du bedömer seriösa så att dessa får titta på bilen först och sedan ge ett prisförslag för just din bil utefter dina önskemål osv..

Mvh Janne.
Åk runt till flera lackeringsverkstäder...Titta på hur lokal/box ser ut, titta vad det är för bilar som står utanför, står det en del "finare/dyrar" bilar brukar verkstaden vara OK. Nästa steg är att du pratar med lackeraren, talar om dina krav o ber om ett pris "på stående fot" (jag skulle rekommendera att du lackerar bilen i "delar", dvs dörrar,motorhuv,baklucka,stötfångare fram+bak samt ev framskärmar plockas av, be de lackera hela vägen in så att säg, dvs även dörrgångarna, samma sak vid bagagelucka och huv, då blir omlacken i princip "osynlig" så länge man lackar om i originalkulör). Gissar på att du får ett pris för ett sådant jobb på kring 40-50". Nästa steg är att säga: det är för dyrt , du kan inte göra nåt på priset? Sedan får man ha lite fingertopps känsla, har man fått bra kontakt med lackeraren, så kan man alltid kläcka ur sig nåt i stil med "Det viktiga för mig är att resultatet blir så bra som möjligt, med eller utan kvitto". Sen är det bara att vänta på responsen. "Min lackerare" gör ett sådant jobb jag nämner (dvs bort med allt + lack i dörrgångar mm) för ca 25", men då utan kvitto men med samma "garantier" som vanligt. Det är en liten verkstad med en modern box, ett få-mans företag (tror de är 4 st). Det är bara att åka runt o leta, tids nog hittar du en som passar dig. Skall du lämna till en STOR verkstad får du nog skippa frågan om "utan kvitto". De gånger jag frågat "stora" verkstäder om en vanlig utvändig lack så har det alltid hamnat på kring 35"....
Ska väl tillägga att en lack som han gör för ca 25" där allt lackas i delar så är det jag som plockar bort lister, speglar mm. Jag lämnar i princip en strippad bil, han lyfter av kofångare,dörrar,huv, bagagelucka, framskärmar och plockar lyktor samt övrigt som skall bort. Han slipar/spacklar och lackar, o gör sitt allra bästa vilket betyder mycket gott resultat. Sedan är det jag som monterar ihop bilen, jag brukar dock låta bilen stå o härda som den kommer direkt efter lack i minst 4-5 veckor, först därefter plockar jag ihop den. Skulle han köra all demontering o återmontering får man nog räkna med att det kostar 7-8" till... Sedan är det precis som Janne T säger, priset beror oxå på hur bilen ser ut men så länge bilen inte har nån direkt synlig rost så är det här jag brukar hamna. Har bilen rostiga skärmkanter eller större blemmor/bucklor mm så får man nog räkna med några tusingar extra. Det bästa är att göra allt grundligt, fuskar man kommer rosten tillbaka snart o då får man göra om allt igen, lite dyrare initialt men billigast i längden. Min E34 tex lackades om för snart 9 år sedan, o lacken sitter kvar precis som den skall fortfarande, ingen rost eller liknande, bilen hade förvisso inga större skador när den lämnades in men ändå:).
Får man fråga TS varför han vill lacka om en så pass ny bil?
Lacka om den såhär :D

Länk
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Som sagt var åk runt och fråga! Det kan kosta nästan vad som helst beroende på vad det är du vill ha gjort och förutsättningarna för lackeraren.

Jag har tex sett en bil som höll på att hellackas med en vanlig lack (inte motivlack eller så) där hela lackjobbet kostade 150.000 kr.
Och det var för 10 år sedan.

Per L
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
M5:an blev ju faktiskt... Läcker :-)

Vad heter färgen de körde med? Dyrt?
Per L: 150" för en hellack är galet...dyrt. En super-duper hellack hos en av Sveriges allra bästa lackerare ( Länk ) går lös på ca 90", men då lackas "allt" i delar, in/utvändigt. Sedan har man ytterligare 50" drygt att lämna iväg bilen för våtslip+polering, fast det var kanske just det som gjordes i det fallet??
pe
43
perolow
645 2006
525d 2002
det var många bud 150-25, jo vist aka jag åka runt å kolla men ville vara litt förbered,
å varför jag ska lacka en så Ny bil, först tänkte jag köpa en Ny (Beg)( mazerati)men så tänkte jag den är ju inte dålig den jag har går bra mm, men det har ju blivit endel små sprut mm å då blir det så tråkit att polera mm , så en ny lack skulle göra susen, för bestämt att behålla bil ett par år till
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Du behöver ju inte lacka hela bilen för att du fått lite stenskott, Huv och stötfångare borde gå lös på ca 7-10tkr skattat.
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Dawwe

Ja, nog var det ett extremt exempel men ändock från verkligheten.

Bilen var en Rolls Royce med något 10-tal år på nacken.
Bilägaren hade förmodligen mer pengar än vad som var nyttigt för honom och billackeraren ville egentligen inte göra jobbet så han högg till med 150' för att slippa.

Det förstod dock inte bilägaren utan han sade OK!

Per L
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.