AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
2.187

Sidorutorna ur funktion? e82 problemet löst!

Mh
253
Mharcus
525i Touring -01
Idag på morgonen skulle jag hoppa in i bilen och ta mig till jobbet.
blir lite förvånad när jag då märker att sidorutan inte sjunker ner de 2 cm som det vanligtvis brukar. Märktes främst p.g.a att när jag stängde dörren så låg rutan snett och det var en glipa 1 cm ut

Kommer till jobbet och får in den i lite värme, i hopp om att lite kyla kanske gjort något. märker samtidigt att passagerarrutan har samma fel
Efter felsökningar genom säkringsboxen lyckas jag till slut hitta felet...... dörren!

En bekant som är ganska van mekaniker säger att det måste vara något i dörrmekanismen som orsakar felet.
Efter en simpel smörjning emd enbart lite olja i dörren så börjar båda dörarna att helt plötsligt fungera precis som de ska! tydligen så gick haken lite trögt och tryckte antagligen inte till sensorerna ordentligt
Känns som man sparade många hundralappar på något så enkelt

Tänkte om nån annan får samma problem så vet dom nu iaf var man kan börja leta!
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Hej...

Du har en coupe då antar jag, eftersom du uppenbarligen har en bil utan fönsterram?

Det var intressant, för jag har märkt av samma problem i vintras nämligen. Vill du beskriva det lite mer? Inte när det uppstår, för det förstår jag själv, men hur du löste det?
Mh
253
Mharcus
525i Touring -01
Jag har en 2 dörrars halvkombi, men coupe blir ju detsamma

smörjde upp dörrmekanismen i dörren ordentligt med olja och tryckte in den flera gånger, min arbetskollega som e gammal mekaniker sa att detta brukar ofta hända med bilar utan fönsterram, vid service brukar detta oftast smörjas upp i förebyggande syfte

Så använd en bra smörjande olja, kanske inte 5-56 men något tjockare, typ motorolja så funkar det finfint
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.