AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.721

Sälja-skrota eller laga 728i -96?

BM
178
BMWentu.
728iA -96
Subaru Legacy-01
Hejsan nu var det ett tag sedan jag var här.
Jag sitter i ett dilemma om jag ska laga min 728 eller sälja om nu det går att sälja, kanske ni kan hjälpa mig ta ett beslut?

Jag byte motor för ett år sen pga. topplock gick sönder i den gamla. Den nya motor köptes hos huddinge skrot för 10k gått 4000mil. Chassin har gått nu 29500mil.

Arbete + nyadelar byta under 2010-11
Motor 10000kr
Motor byte + batteri 18000kr
Lagat framfjädring 8000kr

Jag fick bilen färdigt besiktat förra året från firma som byte motor.
Nu när jag skulle besikta igen i somras förekom många fel (se nedan urklipper från besiktings protokoll), men har ingen som helst lust att hålla på lägga mer penger på den. Andra sidan så har jag varit grymt nöjd med bilen sedan 2003.
Lämnade bilen igår i verkstad(Inte BMWs) för felsökning av hög tomgång men han hittade inget fel i system med hans lilla dator. Han bad mig att kontakta BMW verkstad. Kan det bli dyrt? Mekanikern säger att tomgång är för högt och innan jag åtgärdar andra fel jag måste fixa första hand tåmgångs problem.

Handbrom & spindel led har jag kollat och det går att laga för ca 3800kr inklusivt arbete.

Här nedan ser ni alla fel som jag fick på bilen under besiktning.
Är är det värt att laga?
Kan man sänka ner tomgång? ja jag har redan provat k-sprit med lagom mycket bensin.
Ni får gärna tipsa mig om en trovärdig mekaniker i Stockholms område eller en trovärdig serios köpare.

Fel Beskrivning
HC-halt tomgång för hög
CO-halt förhöjd tomgång för hög
Parkeringsbroms bromsverkan otillräcklig
Lambda-värde förhöjd tomgång felaktigt
Spindelled fram vänster undre främre glapp
CO-halt tomgång för hög

Miljökontrollvärden (gränsvärden inom parentes):
CO 3,2 (0,5) HC 181 (100)
CO 2500 6,2 (0,3) LAMBDA 0,82 (0,97-1,03)
Kontakta Per Larsson Bil o Motorteknik i Huddinge. En mycket bra verkstad. Det är alltså något fel med avgasvärdena, kan vara lambda, LMM, katalysator. Behöver inte bli speciellt dyrt. Ny spindelled och nya bromsbackar till handbromsen. Tror det sista kostade 1500kr hos auktoriserad BMWverkstad till 540i E34 för 3år sedan.

Jag hade kostat på den, speciellt nu när du lagt ner så pass på sistone.

Stephan
BM
178
BMWentu.
728iA -96
Subaru Legacy-01
Jaa Per Larsson Bil o Motorteknik där sa du nåt, Det var de som hjälpte mig med bil test när jag köpte den i 2003. Ligger de kvar på samma ställe? Jag ska Ringa imorron och boka en tid. Tack för tipset
BM
178
BMWentu.
728iA -96
Subaru Legacy-01
Nu har jag bokat tid hos Per Larsson på tisdag nästa vecka, Det ska bli spännade.

/Harvinder
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.