|
|
|
|---|---|
|
Hade min F11 inne på första service förra veckan. Passade då på att höra mig för angående den fördröjning som finns vid gaspådrag. Typ när man kommer långsamt fram till en rondell och sedan trycker på, så är där en fördröjning på (en evighet verkar det som), en stund som är ytterst irriterande, känns inte alls premium. Men detta skulle vara helt normal enligt servicekillen, jag stod på mig och sa att det verkar orimligt. Servicekillen, som f.ö. är mycket bra, liksom verkstaden, skulle rapportera detta i BMW:s system (PUMA, kan det ha hetat) Servicekillen ringde mig dagen efter och berättade att han gjort detta, då hade BMW i sthlm hört av sig och meddelat att det finns felmeddelanden i min bil, som kräver åtgärd. Visst, fine, men dessa fel upptäcktes i april! (Då bilen var inne för byte av luftmassemätare) BMW centralt sitter alltså inne med information om att det finns fel i min bil, men väljer att hålla undan det från mig tills jag påtalar det själv! Riktigt, riktigt dåligt av BMW. Mao kan det finnas fler fel i bilen, men eftersom jag inte vet om dem, än, så repareras de inte. fy fan! | |
|
Hänger inte riktigt med. Du hänvisar till något som skedde i april - menar du att det identifierades felkoder vid det tillfället men din verkstad utförde ingen åtgärd eftersom de inte begrep vad de skulle göra och att BMW centralt (inte Solna utan München) inte hjälpte? ---- BMW CS #6212 |
|
|
Men det funkar väl så att när bilen kommer in på service så får verkstaden info från BMW om det är något som ska åtgärdas på bilen utifrån alla andra liknande modeller och de samlade fel/problem som upptäckts. Detta får normalt ägaren ingen information om, man byter helt enkelt de delar som inte håller måttet. Så visst, BMW sitter inne med information men vid nästa sercice så kanske det hade åtgärdats utan att du behövt påtala problemet. |
|
|
Jag hade min bil på service i fredags. Verkstaden hade ingen aning om att en slang behövdes bytas, den informationen sitter BMW centralt inne på och låter inte ens verkstaden få reda på heller. Därför kan verkstaden inte göra något som de inte vet om. Verkstäderna ser inte på långa vägar de felkoder som BMW centralt ser, vilket iofs kan vara ok, men inte om BMW håller inne med information om saker som behöver bytas. Det är ju inte alltid så att en felkod måste generera ett byte av någon del. |
|
|
Jag håller inte riktigt med i resonemanget. Att BMW Service "håller inne" med information är säkert korrekt, men det behöver inte betyda att det är av illvilja eller för att tjäna mer pengar - det kan helt enkelt vara för att det föreslagna lösningen inte blivit godkänd. Därför kan detta uppstå då bilen kommer in vid ett senare tillfälle och om lösningen då blivit godkänd i systemet kommer den också visas. ---- BMW CS #6212 |
|
|
Vissa saker/viss info, som är relativt små fel/som inte påverkar trafiksäkerheten/som inte förvärras med tiden/etc.., skulle det kanske kunna finnas en tendens att man håller inne med tills garantin har gått ut? Sedan garantin har gått ut skulle det kunna vara så att man ibland blir mera benägen att informera även om små fel? Jag gillar inte konspirationsteorier men visst kan man ibland bli lite fundersam..? |
|
|
Ulf530 - du menar att BMW har ett program som följer varje enskild bils registeringsdatum i samtliga länder och släpper ut information efter att garantidatumet går ut - baserat på när garantin började ticka? Skulle vilja se hur det programmet är specat och implementerat. ---- BMW CS #6212 |
|
|
Jag menar ingenting utan är bara lite fundersam... Mina funderingar rör individuella och privat ägda verkstäder, individuella mekaniker, individuella verkstadschefer och individuella bilar. Jag tror inte att incitamenten alltid är lika starka för att åtgärda fel under garantitiden som de är för att sälja in åtgärderna till kunden sedan garantin har gått ut då verkstaden får (mera) betalt och där hanteringen/byråkratin blir så mycket mindre. |
|
|
OK, så det är den enskilda verkstaden som håller inne med info för att kunna ta betalt lite senare för något som borde ha varit gratis? Trist om det är så - men knappast omöjligt. Tyvärr. ---- BMW CS #6212 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.