|
|
|
|---|---|
|
Tjenare! jag har en 318 e36 -96 som har gått 24000 mil. Besiktigade den för en vecka sedan och fick några 2or *hjulbromsar bak *parkeringsbroms *bromsslang vä fram har nu fått tillfälle att köpa en 318is -96 21000 mil för 4000, dock med följande anmärkningar: *Bromsrören bak (rost) *Spindelled höger (glapp) *Yttre styrled båda sidor har velat ha liiiite mer tryck i spisen och e sugen på att byta upp mig men jag har ingen aning vilken av bilarna som skulle kosta mest att reparera (har inte råd att äga båda) skulle vilja ha eran uppskattning på reparationskostnaderna MVH/ Oscar | |
|
Hade lätt tagit 318is istället mycket piggare bil dessutom, e ju 140 häst i den och 115 i den andra |
|
|
Det blir dyrare att laga IS:en men det är en roligare bil. E |
|
|
Det är väl ca 1000kr i materialkostnad för 318is på delar som behövs. (Priserna tagna från huvudet sen tidigare inköp av schmiedmann) Går att byta själv om det inte är för rostigt och jävligt i framvagnen, räkna annars på 1500 till för att lämna in på verkstaden. Framhjulsställning måste sedan göras då styrleder byts, 400kr(?) där kanske. Säg grovt 3000k totalt för att få 318is godkänd. Kollar man på din bil så är det inköp av belägg (om med hjulbromsar menas belägg) och parkeringsbromsen behövs bara stramas åt ca 600kr inklusive bromsrör. Menar dom bromsskivor så är det genast lite dyrare och då byter ju du beläggen samtidigt ändå. Är handbromsbackarna slitna - ja då är det nya där också. Allt rätt enkelt att göra själv bortsett från rören, om man inte har erfarenhet av det. Vet inte om du blev klokare av mitt inlägg... |
|
|
Har bytt styrleder på många brukisar med hjälp av laserpekare, man fäster laserpekaren på skivan. Markerar punkten på en vägg någon meter framför bilen. Byter styrleden, viktigt att man inte rubbar laserpekaren/skivan. Sen ställer man efter markeringen. Brukar alltid se till att allt har släppt innan jag ställer in laserpekaren. Dvs så man fått loss styrleden från navet, och sett till att den släpper från staget. Är de mycket glapp i leden så får man markera två punkter och sen ställa på känn mitt i mellan :D |
|
|
J-kla bra tips gOry! Det ska jag ha i bakhuvudet till nästa gång det ska bytas styrled. Senast jag bytte mätte jag upp centrum mellan p-ändarna på gamla styrleden (Åpel) och jag fick ändå göra om det fyra gånger tills ratten pekade rakt igen. Inte så roligt... Var väl slarvig när jag mätte men ditt tips är ju klockrent. ------ BMW CS #04839 BMW SC #385 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.