AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.140

Byte av alla oljor Bmw 535ia

Si
53
SimSon17
535iA-99
Tjenare
Hade tänkt att göra ett komplett olje byte i bilen
Motor olja, bromsolja, växellåda olja och bakaxel olja
Vilka oljor bör jag ha?

Är de svårt att byta automatlådan samt bakaxelns olja?

Samt att undrade om man ska dra åt oljepumpsbultarna, Bildelsimporten sa att detta inte behövdes på denna motor. (m62)
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Om du går in på Catrols hemsida så kan för din bilmodell få förslag på oljor, förutom för lådan som skall ha Mobil (Esso) LT71141.
Allt är lätt att byta utom i autlådan kanske. Finns mektips på denna site hur du gör.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Bildelsimporten har jag största respekt för, men i detta fallet så ska man inte generaliserad, pumpar har även lossnat på M62, dock inte före 15000 mil mig vetligen.
Motorolja lämpligt och billigast är Shell Helix ultra från Ica Maxi för 299 kr /4L
BMW listad och godkänd LL-01.
Automatlådeolja är inte utbytbar/blandbar mot annan olja än den som finns från fabrik, (endast vid renovering av lådan) det finns manualer i GDS avdelningen för oljebyte i Lådan.
Meca har literflaskor med Mobil/Esso LT 71141.
Länk

Till bakaxeln kan du använda
Castrol SAF-XO 1,2 liter som motsvarar original liftetimefilled.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Si
53
SimSon17
535iA-99
Hur mycket olja ska lådan ha samt bakaxeln?
Pe
644
Peter_55
540iA Touring -99
Om det är samma låda som i min 540, en 5HP24 så har jag precis bytt olja i min. Första bytet med filter, för ett par veckor sen, så fick vi ur drygt 5 liter. Gjorde om proceduren idag utan att byta filter och fick ur nästan 5 liter igen. Med det tänkte jag nöja mig.
Ska man göra en riktig flushning av lådan och få ur all gammal olja, så går det nog en 12-15 liter skulle jag gissa.

Vad gäller oljan så hällde jag i billig Q8-olja, så får vi se hur det går. Går det inte så kommer Q8 att få höra det. Dom garanterade nämligen att det skulle fungera att göra på det viset jag gjort nu. I vilket fall så fungerar lådan som en dröm både före och efter bytet.

Jag tror inte på det där snacket om LT 17741 riktigt. Jag hade en Citroen C5 förut med en liknade ZF-låda som BMW använder. Där stod det lika, att lådan i princip skulle totalhaverera om man hällde i nån annat än Esso-oljan. Sagt och gjort, i med billigaste AFT-oljan från macken. Den lådan fungerar fortfarande perfekt nu efter 4000mil med "fel" olja. Där gjorde vi i och för sig en riktig flushning, men det borde inte göra nån skillnad.
Och killen som äger Cittran nu, han kör inte lugnt, om man säger så. Ett under att bilen håller ihop överhuvudtaget. Men lådan, den håller ihop...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.