AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.294

Skuren vanos på M52B20 -94 ?

Visa användare
ProPro-medlem
627
CTech
Alpina B5-2006 #033
BMW 750ial -90
BMWCS#7034
Tjena alla entusiaster, dags att ryka ut och försöka få liv i en BMW motor. Har bara grundläggande meckvana så jag hoppas inte på för mycket, men finns det någon chans att få igång den igen ?

Det är så att min kompis har kört med motorn enligt rubriken ett bra tag med för lite olja i. Tills sist blev den riktigt orkeslös och när vanosen börjat knacka och ge ifrån sig rejäla missljud fick jag kolla på den. Konstaterade att det saknas flera liter (!) olja i motorn, fyllde upp till rätt nivå.

Motorn gick igång skitfint vi körde bilen hem till min parkering ca 5-6 km så fort motorn belastas så blev det ett kraftigt skrikande missljud från vanos och enormt höga knackningar, mycket högre än det som kan hittas på youtube. Vid jämn/låg belastning på låga varv samt motorbroms lätt motorn riktigt bra som om ingenting hade hänt.

Väl hemma parkerade vi och stängde av. När han skulle köra iväg bara minuter senare så gick motorn med möda igång och det lätt som en traktor och man kunde känna på vanoskåpan hur det slår där inne. Motorn dog därefter när han försökte köra iväg. Gick att få igång igen med samma resultat. Efter tre försök går det inte starta längre, startmotorn drar runt fint och motorn drar runt utan missljud men går inte starta längre.

Några tips eller är det bara att bogsera till skroten ? Bilen är en 320i -94 och för skabig och rostig att lägga pengar på men drivlinan och kraftöverföringen gick dock klockrent fram tills nu.

BMW 4 Life
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Känns som att det är utbyte av motor som blir "billigast" om man vill ha den att gå igen....alternativt att lämna till skrot.

Sälja den i delar...dvs sälja det som är ok typ låda, inredning etc. kan väl också vara en idé om man har tid att hålla på och "plocka" med vagnen, dock inga pengar att hämta egentligen.

Mvh Janne.
Visa användare
ProPro-medlem
627
CTech
Alpina B5-2006 #033
BMW 750ial -90
BMWCS#7034
Har plockat av ventilkåpan och motorn ser riktigt fin ut, båda axlarna och kedjan ser riktigt bra ut med tanke på att den gått nästan 30 000 mil. Det stod olja i 3 stift brunnar när jag tog upp tändspolarna, kanske därför den inte startar efter oljepåfyllningen, packningarna högst upp är bara plast som bröts sönder när jag lyfte kåpan.

Vanosen är ju inkappslad så det går inte att se den. Måste man riva loss hela kamaxeln och kedjan för att ens kunna inspektera den ?

BMW 4 Life
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Jag vet tyvärr inte svaret på din fråga men vill lyfta fram att i en 320i-94 bör det väl sitta en M50B20 och inte en M52 som kom 1995? Det gör inte så stor skillnad i er felsökning, men om det är en M50 kan det kanske bli lite lättare om ni söker delar till rätt motor vid eventuell reparation? :)

//Bjersér
Visa användare
ProPro-medlem
627
CTech
Alpina B5-2006 #033
BMW 750ial -90
BMWCS#7034
Stämmer bra, jag tänkte inte när jag skrev rubriken... ska vara M50B20. Det är inte aktuellt att söka efter nya delar då bilen är för billig och risig i övrigt. Ville bara få igång den för att det ska bli letare att flytta den från parkeringen.

BMW 4 Life
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.