AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.234

Dött batteri och "klickar" E46

Hej!

Jag har problem med bilen. E46, BMW 320 touring 02´a.

Jag har haft problem att när jag ska starta den så "klickar" det bara och batteriet är helt dött, urdraget på nåt sätt.

Jag har bytt laddningsrelä.
Lyssnat efter om nån fläkt fortsätter gå efter att jag stängt av den, och gått förbi när den stått still nån timma men inget där.
Jag har bytt till nytt batteri (två gånger).
Känns som att det hela började när draget blev inkopplat men jag har testat att ha det urkopplat men samma sak händer då.

Jag har ca 1 mil enkel väg till jobbet och blir inte mycket mer än fram och tillbaka därifrån.
Idag va första dagen sen i maj detta hände, och innan det hände det varannan vecka ungefär. Men det har ju varit varmt nu och nu börjar det krypa ned mot 0 grader.
Har aldrig haft problem under körning med detta.

Jag har försökt hitta så mycket jag kan om detta fel men inte löst det. Nån som har tips man kan kolla?

Väldigt tacksam för svar!
Colafant
Har du kollat så att generatorn laddar fullt?

Japp, den va uppe i 14 efter att jag bytte laddningsrelät. Kom inte ihåg exakt men jag har en på jobbet som hjälpte mig och han sa att det va bra.
Ingen som har bra eller dåliga tips?
Kan det hela lösa sig om man installerar en C-tec laddare tex?
mo
229
moose69
X3 2.0d -17
BMW i3s 120ah -19
funkar fläkten som den ska? tänker på om fläktmotståndet har pajat för då kan den dra ström... fläkten går i tid o otid...
hoppas att det löser sig!

Visa användare
306
yozef
316i Compact -00
Med tanke på klickandet så tycker jag att det låter som att kolen i startmotorn är utslitna. Om allt elektriskt i övrigt funkar, men det bara klickar när du vrider nyckeln till start, så är det säkert kolen.

Bra eller dåligt tips, välj själv...
Har läst lite om fläktmotståndet och kanske kan va det men borde det inte fläkten svaja under körning?

Vette tusan om det kan va kolen, för om jag byter batteri funkar det direkt. Japp. jag kör med ett extra batteri i bagaget numera.

Egentligen är väl alla tips bra?
Visa användare
504
Yeddheng
Z4 M Coupé -07
Hallå D.a.g!
Hade samma problem med min E46 och det berodde på mina korta resor till jobbet. Konstant dålig laddnivå och upprepade djupurladdningar garanterar en tidig batteridöd.
Så ett tips i detta fallet är: Skaffa en c-tec och rädda batteriet.

Ett annat litet tips vid "klick": stäng av klimatanläggningen, radio, kupélampor och annat elektriskt. Kan med lite tur räcka för att ge en start.

Lite OT men jag känner att du behöver varnas för det där med att bara köra korta sträckor. Risken är stor för att det bildas s.k. majonnäs a.k.a klegg i "vevhusventilationen" vilket fryser till pluggar vid minusgrader. När detta sker hinner du precis uppfatta discot i kombiinstrumentet och sen... KA-SPLASH...host, wtf? -bärgning och 14 bananer fattigare. Finns en hel del läsning om detta på forumet.

Är fläktmotståndet kass märker du det. Puff-puff-puff. Fläkten lever sitt eget lilla liv. Kvittar vad du trycker och vrider på.

Det var mina tips det. Lycka till!
Tack för alla tips.
Så egentligen behöver det inte va nåt fel? Utan felet ligger i att det är korta turer?

Det är ju inte bara korta turer men ofta är det korta turer.
Men det lät absolut inge skoj med klegget där.
Kan det ha att göra med att draget kopplades in? För jag tycker nästan att dom två felen kom samtidigt.
För i samma veva som det skedde slutade även automatiska lampreglät funka som det skulle. Jag är numera tvungen att ha ratten på halvljus och inte på "A". Men ibland funkar det om bilen gått några minuter.

Sen har jag även haft problem med delbara bakluckan... kopplade ur den då den öppnade sig i låga hastigheter, rätt vanligt fel har jag läst. Men så stoppade jag tillbaka sladden jag hittade, va en firma som kopplade ur det. Men när dom gjorde det drog dom bara ut sladden och då indikerade bilen att bakluckan va öppen hela tiden. Så jag stoppade tillbaka sladden men får inte vindrutetorkaren att funka nu. men bilen indikerar inte att bakluckan är öppen iaf!

Nån som får bra ideer?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Lutar mer och mer åt att dina elfel är "felkopplingar" av olika slag...

Omöjligt att säga hur de kopplat med tanke på alla mysko fel som kom efter dragkrokens montering.

Det är nog ingen högoddsare att gissa på att du kommer att finna dina felkopplingar där dragkroksmontören har varig i alla fall! ;o)

Om det är nyligen du fick draget monterat - reklamera!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Grejen är ju den att jag har varit på verkstaden om felet ända sen första dagen efter det blev ditsatt, så har den varit inne och det ska va löst och sen nån månad senare kommer samma fel med batteriet igen.
Svårt att veta om felet blivit åtgärdat då den drar ur lite sporadiskt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.