|
|
|
|---|---|
|
För några dagar sedan när jag startade min 328 E36 -96 (25.000 mil) så gick den extremt huggigt och ojämnt på tomgång...hela motorn skakade och tände tokigt...stängde av och tänkte lite naivt att det var nån misständning. Startade igen...samma visa och sen efter några sekunder dog motorn. Därefter har den varit stört omöjlig att starta. Inte minsta tillstymmelse till tänding. Startmotorn jobbar på men inget mer. Bärgning till verkstan som idag konstaterar att både soppa och tändning finns och man måste göra en djupare felsökning. Nyfiken bilhypokondriker som man är frågar jag ut vad dom TROR det kan vara istället.... - "kamkedjan som gått" Så här finns alltså ett potentiellt motorras att vänta sig(=skroten?) eller kan felet vara något annat? OM kamkedjan nu rasat, hur mycket stryk tar motorn när det sker under tomgång? Är det ens nån ide att be en verkstad renovera upp detta? // Orolig för min gamla trotjänare... | |
|
Möjligheten att kamkedjan kan ha kuggat över finns ju, men hade den brustit så hade den ju inte gått ö.h.t. Kan vara en kam- eller vevlägesgivare som gått. Då du startade den och den gick dåligt, hade du möjligtvis innan startat den bara en kort stund, under 1 minut eller så? |
|
|
Första gången jag startade den och den gick dåligt så hade den stått i garaget nån vecka eller så...minns faktiskt inte hur det låg till. Men vid tidpunkten när motorn dog så var det två starter på raken där den första omgången gick under en minut, sen startade jag om den direkt efter och det var då den dog ganska omgående och sedan dess tvärdöd. Det var i detta skede som jag undrar om kamkejdan brast. Eller menar du att startmotorn inte skulle fungera alls om kamkejdan är av? Jag känner till att den kan vara grinig vid nästa tillfälle om man bara startar motorn under en kort period och sedan stänger av. Fast då handlar det om ojämn gång ett tag som brukar släppa. Nu är den helt död. Kam/Vevaxelgivare säger du...jag har faktiskt haft rätt mycket problem med givarna. Kamaxelgivaren har jag fått byta 3 ggr på 2 år och vevaxelgivaren en gång. Men då har symtomen alltid varit extremt svårstartad och sedan dålig gång...aldrig tvärdöd. |
|
| Mycket ovanligt med kamkedjebrott. Jag tror inte ventilerna går fritt i så fall och om motorn ö.h.t. går runt då skulle jag tro det är mycket metalliskt skrammel. Och om motorn skulle gå runt, med frigående ventiler, skulle man nog märka det på att motorn verkar mer eller mindre kompressionslös då den drar runt på starten. | |
| Om kamkedjan går av så brukar man märka det på att motorn verkar gå runt "kompressions löst" när man kör på starten. Så om motorn låter som innan vid startförsök så tror jag inte att kamkedjan gått, det är inte vanligt med kamkedjeras även om det förekommer. Min 328i E36 har gått 37000 med originalkedjan o den tuffar på än... | |
|
Helvete - det är precis så jag upplevde det...kände ingen komp och startmotorn gick lite för lätt.... Skitkul...hur mycket kan ha rasat sönder? Värt att nämna var alltså att det hela skedde under tomgång. Men det kanske inte spelar nån roll...? |
|
| Vi kan ju vara lite försiktigt optimistiska också och tro att det är lyftarna som hängt sig, precis som de brukar göra på M52 vid kort uppstart och avstängning kall. Ta ur reläet eller säkringen till bränslepumpen och låt motorn dra runt på starten ca 20 sek åt gången och låt den svalna minst lika länge mellan varven. Då brukar lyftarna sätta sig och kompressionen återvända. För jag tror inte heller riktigt på kamkedjeras än... | |
|
Tack för detta och all feedback. Jag skall ringa min mek och tipsa om att testa detta. Hoppas det inte är värre än så... Vad hade ni annars gjort om vi målar fan på väggen - som jag hittills gjort :-) Värt att renovera alt. köpa en motor från skroten och be en verkstad montera på en så gammal bil. Eller är det bara att bita i det sura och köpa nått nyare? |
|
| hm, finns det verkligen något läge på kamaxlarna som gör att motorn kan snurra konplöst utan att ventilerna tar i? det är ju alltid nån ventil som är öppen, särskilt med 6 cyl = mer överlapp | |
| Om det är kedjebrott utan "ventilsallad" kanske det billigaste är att reparera. Om det är ventilskrot blir det billigaste att byta motor. Om det är värt får du kolla med nån skrot samt verkstad vad det kan gå på. | |
|
Jo, men det finns ju vissa motorer som går runt med full lyfthöjd på ventilen varvet runt. Tveksam om M52:an hör till en av dom dock... |
|
| "Moderna" motorer är i regel inga "freiläufer" (som tyskarna säger) eller som det heter på engelska "Non interference". Med moderna motorer menas motorer från 90-talets början o framåt, en diesel är så gott som aldrig en "freiläufer". Mig veterligen finns det inga BMW motorer från sent 80-tal o framåt som är sk "freuläufer" motorer. | |
| Stämmer nog bra det. Hände för ett par veckor sedan att en bekant körde av kamremmen i en VAG Tdi och jag sa att det är nog skrot, men den verkar ha klarat sig. Men det beror nog på allt annat än att det går fritt. | |
| Min verkstad ringde precis och sa att det verkar vara spjällhuset som behöver bytas. Kamkedjan är alltså hel (pust)... | |
|
Det är ju lindrigare. Men det är väl eg. bara du som gått o trott på den där kamkedjan? ;) |
|
|
Haha...ja...dock först efter kommentarer från både bilbärgaren och mekanikern. Det första bärgaren sa var att han tyckte startmotorn gick alldeles för lätt och sen mumlade han om kamkedjan....sen nämner verkstan samma sak och då blir man ju lite svettig...oh well...nu får ialla fall gamlingen dansa ännu en säsong till på vägarna :-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.