|
|
|
|---|---|
| Hej jag upplever att min bil tar länge på sig att växla upp så motorn går ner i varvtal vissa gånger! Hur fungerar Bmw lådorna? Har de haft några kända problem tidigare? | |
|
Kolla automatens oljenivå på verkstad (BMW) som toppar upp vid behov med korrekt originalolja. Mvh |
|
| Tack för svaret! | |
|
Byt olja och filter i lådan! Dessa longlifeoljor som skall klara bilens livstid tror jag vad jag vill på! Oljebyte i god tid kan innebära en korrekt funktion samt dubbel livslängs på lådan. Har bytt olja i lådor som strulat och sedan funkat kanon. En gång bytte jag 2ggr på en vecka för att rensa en strulig låda som sen gick kanon. /G |
|
|
Hej! De senaste tiden tycker jag automaten fungerat bättre,men ska låta dem kolla upp det på servicen! |
|
|
Precis som Gustafr77 säger... byt olja om bilen har närmat sig 10000mil.. Longlife är bara galet tok, finns ingen olja som inte behöver bytas. Jag har bytt i min E38a o E53a(ska göra de i E65an) och det blir en annan bil efteråt! Olja är billigare än metall... "BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den" Mvh Jocke W |
|
|
Sen kan det vara värt att koppla från batteriet över en natt för att nolla tidigare växlingsminnen. Den bilen som vi bytte olja i 2ggr var en DMC Delorean. (Kuriosa) /G |
|
|
Har en X5-07 3.0d (E70) med 8500 mil på mätaren som jag också upplever tar längre tid på sig att växla upp. Framför allt mellan 1-2. Efter att ha läst era inlägg och sökt lite på andra trådar har jag bokat tid på verkstad (ej märkesverkstad men med kunniga f d BMW-tekniker) för att byta olja i lådan. Nu till frågan - priset jag fick var 6000 + (då ingick något mer än bara oljebytet som jag inte kommer ihåg vad det var för tillfället). Det låter i mina öron dyrt men vad vet jag. Vad säger ni???? |
|
|
Oljetråget på min låda var defekt och läckte. Tråget (inkl. filter) plus olja byttes. Kostnaden landade på 6400 kr hos aukt. BMW... men då kostade själva tråget 2300 kr. Har läst i andra trådar att all olja inte går att byta vid ett byte eftersom den sitter så till att den inte rinner ut... utan att man per byte kan fylla på (eller egentligen pumpa in) typ 60% ny olja, byter man direkt igen så får man ny olja till 84% (60% + (40%*0.6)... Se: Länk 6000 låter spontant litet dyrt... kan dom specificera arbete + material och hur bytet går till? |
|
| Jobbet är ett likadant som ditt. Det var oljetråget jag var osäker på men det byter dom också. Firman jag pratat med är Autocliniq i Tyresö som jag i alla fall tror har fått bra kred tidigare. Har pratat med BMW i Nacka också men dom ville inte ge ngt pris förrän dom tittat på bilen. Vad gäller kostnaden så verkar dom hamna på samma pris ungefär om man ser vad du betalade. Byte luftfilter kommer även ingå i min service också | |
| Jag har ännu garanti på bilen men de tror att jag måste stå för själva oljebytet själv ändå.Min bil har bara gått 7000 mil men förra ägaren kanske har kört mycket stads körning och då kanske oljan måste bytas tidigare trodde verkstan! Den ligger kvar och varvar mest på 1-2 an precis som Blackladders x5:a | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.