AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
7.058

Promotech-chip till 320d xdrive -10? Störs annan elektronik?

jo
2
johannesolofsson
320d xdrive -10
Köpte en 320d xdrive -10, monterade i ett chip från promotech genast och det fungerade ok. efter några månader började bilen krångla. Alla varninngslampor lös, mätarna tilltade och på skärmen stod det "Central electronics failure".
I början räcktde det med att starta om bilen så var det bra några dagar. jag tog ur chipet, men problemen fortsatte.
Efter 3 st verkstadsbesök (BMW verkstad) har bilen fungerat bra, det var tydligen någon styrbox till dragkroken som hade stört ut all annan elektronik påstod de.
Nu fungerar bilen bra, men vågar jag montera i chipet igen?
Dragkrogen hade monterats på bilen efter ca ett halvår efter nyköp, dvs bilen beställdes inte med dragkrok från början. Det gjorde dock av BMW-verkstad, och såklart bara orginaldelar.
Kan detta ha något med chipet att göra eller är det bara att montera i det igen?

Mvh J
Verkar ytterligt osannolikt att chipet skulle ha något med det att göra. Tyvärr ett gissel ju med alla elektronikfel på nyare bilar. Ju fler sensorer och kretsar, ju större risk att något pajar, speciellt med tanke på vårt klimat. Har själv en Promotech 519+ box i min 330 xd, aldrig märkt något fuffens. Går helt ua. Däremot har jag tvättat i spoltvätt 1 gång vilket slog ut fjärrnycklar och radio direkt. "Spola aldrig vatten på bilen!" sa man på BMW, kostade 3700 kr att fixa.
carl530
Kör aldrig med "boxar " på nyare bilar...
bara skit!

Kör vtech eller turbocenter !!
Som alla vet så finns det en samling olyckskorpar och självbetitlade experter som i alla trådar kastar in: Boxar är skit, kör riktig tuning på ESS!/Köp en M3 istället!/Galning din automat kommer rasa!/PF kladdar igen! osv. Sanningen är ju att det säljs massor med boxar, att moderna bilar havererar är mycket ovanligt, och i så fall beroende på avvikande körstil. Säkert är de uppgivna effekterna av boxarna kraftigt uppblåsta dessutom så skillnaden är rätt marginell ur slitagesynpunkt. Att köra ryckigt och stampa gasen i botten mår ingen bil bra av, box/ingen box tror jag är rätt betydelselöst.
Pa
414
Padde
535i -86
118d -12
Skoda Fabia 1,4 tdi
Instämmer med sista inlägget. Boxar är inte optimala, men att köra sin bil hårt och ovarsamt är lätt ett lika stort problem. Det enda jag är osäker på är om det som tillverkaren i mitt fall hävdar är omöjligt att spåra att jag provade en effektbox några dagar om jag rasar lådan om ett år?

Korparna hävdade (med nöje kändes det som) att det visst skulle spåras och att jag kunde glömma varenda garanti, även om bilen är original idag eller då den går sönder...

Jag tror att 50% av BMWs effektstege i dagens modellprogram är baserad på just så "simpel" teknik som den man får med en box.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Rent teoretiskt finns ju inget som hindrar att en "effektbox" skulle kunna vara lika bra som ny mjukvara, men det skulle krävas en herrejösses-installation av kablar och väldigt avancerad programvara i boxen, frågan är om någon har gått så långt då det i så fall är enklare att modifiera programvaran i originalstyrdonet.

Effektbox eller ej så anser i varje fall jag att man borde skämmas om man ens för ordet garanti eller maskinskadeförsäkring på tal efter att ha modifierat motorstyrsystemet.
Verdi
Att det ska vara så svårt att förstå att boxar ÄR skit...
Visst, men om nu ett stort antal kör med box utan några som helst problem så är det inte skit. Jag tror alla ni som dryper galla över detta gör det i harm över att ni antingen 1: Egentligen är avundsjuka på daredevils som inte är så räddhågsna som ni (köp en M3 gänget), alt 2: Har lagt ut 12000 pix på något som andra betalt 2500 kr för (kör riktig tuning istället gänget) , eller möjligen alt. 3: Gillar att vara dryga i största allmänhet (allt du gör är skit gänget).
Verdi
Min trimning kostade den här gången ca 2400 SEK.

"Based upon the information you have sent us the cost to reset your Bluefin, providing it is uninstalled, will be £164.58 + £20.83 (return carriage to Sweden)+ VAT so £222.49 in total. It will need to come to us for a Firmware update in addition to the reset."

Tror jag betalade runt 5000 SEK när jag köpte enheten till min 320d för 2 år sen.

Nu är det 20% rabatt och det jag har kostar £365 nytt, eller runt 3500 SEK. (UK£ 325 = 3 510.62082 Swedish kronor enligt google)

I alla fall. Boxar fungerar säkert. Men bara för att det fungerar ett tag så betyder inte det att bilen mår bra av det. Nackdelar med box:

- bilens färddator kommer att visa för låg bränsleförbrukning
- antisladdsystemet (ESP) störs pga felaktiga värden på vridmoment
- automatlådor får felaktiga värden på vridmoment
- momentsänkning vid växling (för komfort och hållbarhet) bibehålls ej
- regenerering/tömning av partikelfilter sker ej optimalt
- beräkning av avgastemperatur störs
- beräkning av serviceintervall störs
- diagnossystemet störs

Exakt varför är det här så svårt att förstå?!?!? Kan det vara att ni har betalat flera tusen för nåt som är skit och att ni inte orkar erkänna det?
Verdi
Länken: Länk :)
Verdi
Edit: Kostar runt 4000 SEK nu. Ska ju vara £365 och inte £325...
carl530
Håller med Verdi till 100 % !
Tack för att du skriver så tydligt så att alla ska förstå.

Har du en gammal bil med äldre styrsystem funkar det relativt bra med box (före år 2000)
Efter det ska man absolut inte ens tänka i de banorna.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Anledningen till att folk sneglar åt boxar är väl för att de populäraste nya modellerna inte går att chippa på ett enkelt sätt (PPC, RTS, Bluefin osv) pga tuning protection. Men jag hade av ovan nämnda anledningar inte installerat en box.
Här kommer en metafor för skillnaden mellan en box och en mappning (uppdatering av motorstyrenhetens mjukvara).

Tänk dig en liten grabb som står upp och pinkar och inte lyckas träffa muggen. Att använda en box är som att du går fram och försöker tvinga strålen till att träffa muggen och en mappning är att du lär grabben att själv sikta rätt. Vilket alternativ är bäst?

Detta kanske är en dum metafor men den beskriver situationen bra, tycker jag iaf
Visa användare
153
hogan
BMW 530 XD Touring M-sport -14 (Frozen Blue Metallic)
Du menar alltså att trimning är piss?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.