AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
5.793

Aftobladet bil testar 3st tjänstebilar på "Ringen"

Sida 2 av 3
Verdi
Dvs, det jag vill komma fram till är att alla Volvons konkurrenter också hade varit "mest körglädje för pengarna" i det sällskapet. Det var ett klassiskt fall av att jämföra äpplen med päron.

Visst, Volvon är det bästa päronet. Men det var också det enda päronet. :-)
Haha Verdi. Volvon är bästa päronet :) Den var bra! :)

Hade man kunnat bortse från pristet så hade Volvon inte haft skuggan av en chans. Som sej bör kanske.

/Bellamy

Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Bellamy: Helt korrekt, en tankegroda från min sida. Jag tänkte på BMWn, Panamera är helt rätt lite starkare; och mycket tyngre som hybrid!

Jag tror inte det var något fel på den Volvo jag körde, men är det något konstigt att större, komfortinriktade 5-serie och Panamera vore markant stabilare? Jag har aldrig upplevt någon Volvo som ett Autobahnlok, de ligger inte lika "tungt" på vägen som exempelvis tyska bilar gör och det känns som om de byggt för en land med 120km/h som högsta tillåtna fart och inte Autobahn.

Vore väldigt konstigt om lilla S60 var ett bättre Autobahnlok än större, tyngre och komfortanpassade modeller...

//Bjersér
Helt rätt Bjerser. Skulle nog också gissa på att både BMWn och Panameran är mer av ett "lok".

Hade varit grymt kul att testa en Panamera. Det närmaste jag kommit en sån är via Erik o Mackan när dom körde Gumball förra året, lite OT men i alla fall :)

/Bellamy
Kan bara konstatera att killen som körde test Volvon framför mig på ringen vare sig flyttade sig eller körde speciellt snyggt när man skulle förbi, det blev en rätt bra inbromsning och svordom vid något tillfälle. Men visst var den relativt snabb.

Men nog fick han se sig passerad av Compacten :-)

Johan S
NS 8.29
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
"Hade man kunnat bortse från pristet så hade Volvon inte haft skuggan av en chans. Som sej bör kanske".

Hmm, inte för att jag håller på Volvo - föredrar BMW i alla lägen, meeen...hur mycket skiljer det (i tid) på en 535:a och en S60 T6 R-Design Polestar..? Jag hade faktiskt inte blivit förvånad om Volvon var snabbare!

Verdi
Volvon är mindre, lättare och starkare så det är klart att den även är snabbare. Men man köper väl inte en bruksbil för hur snabb den är runt ringen?
"Volvon är mindre, lättare och starkare"...och relativt framtung. Såg någonstans att viktfördelningen är på fel sida om 60/40....

mvh/ Anders
Dr
296
Dr Bilfåne
Varierar ständigt.
Den är precis 60/40 på en FWD. En AWD borde rimligen ha något jämnare fördelning.
60/40, gäller det S60 med turbosexa?
Car and Driver anger 61,7% av vikten över framhjulen: Länk

mvh/ Anders
Verdi
Varför har en AWD jämnare viktfördelning? Är det för att den extra vikten för drivningen mest påverkar bakdelens vikt?

Isf borde väl en BMW xDrive bli framtung också?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Verdi, svar på din andra fråga är ja. Men är det en framhjulsdriven bil från grunden sker nog inga underverk på viktfördelningen, inte om man börjar med 61% av vikten på framhjulen.

En BMW xDrive borde nog bli mer framtung, men hur mycket? Så mycket väger inte X-drive, ca 100 kg på din bil och visst borde den ha mer vikt fram än en motsvarande rwd. Men vikten som adderas borde väl rimligtvis ligga mellan hjulaxlarna så det blir inte 100kg extra på framaxeln.

Ja xDrive tynger framvagnen en aning. En 535 2WD väger 1760-1775kg (beroende på låda) medan en 535 xDrive väger in på 1840kg.

Grelle, du hann in emellan :-)

mvh/ Anders
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Verdi; spelar du oförstående eller..??

Dessa bilar kördes just på Ringen, och Bellamy yttrade sig "Hade man kunnat bortse från pristet så hade Volvon inte haft skuggan av en chans".

Det är möjligt att han menar andra egenskaper också, men nog avser den där kommentaren Ringen med! (Och de som kör där på allvar är i första hand ute efter en bra tid, inte "körglädje"...)
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Visst är det kul att Volvo är på frammarsch med sina nyare bilar?
Även om det "stör" vissa personer.
Många Volvobilar byggs och utvecklas ju fortfarande i Sverige.

Själv valde jag mellan två nya supersnål-modeller mellan dessa märken.

BMW 316d touring 115 HK uppgiven förbr. 0,43l/mil
Volvo V50 drive S/S 115 HK uppgiven förbr 0,38l/mil

Jag kan säga att bägge dessa bilar var trevliga att köra.
Jag kan INTE utse någon vinnare när det gäller BMW:s signum-körglädje mellan dessa två.
Dom liknade varandra mycket i just körglädje. trots det blygsamma effektuttaget.

Förbrukningen, rostkyddet, och 30.000 kr lägre pris för likvärdigt utrustade bilar gjorde att jag
valde V50:n. Annars tycker jag det var i stort sett dött lopp mellan dessa två.
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Förlåt 0,45 l/mil var uppgiven förbrukning på 316 touring.
Dr
296
Dr Bilfåne
Varierar ständigt.
AKN: nä, det var en fyra såg jag nu, så där blev det fel... Ca 80 kg skiljer det annars mellan S60 AWD och FWD. Och merparten torde hamna åt aktern till.

Leffo: klokt val. På köpet lär du fått bättre klima, bättre strålkastare (speciellt ifall du tog xenon) bättre stolar (inte minst whiplashskyddet) och bättre klädsel!
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Stolar och klädsel är riktigt snygga i min trots att det inte är läder.
Det är textil men riktigt snygg med tväränder över stolarna.
Jag är riktigt nöjd med Volvon. Men jag såg nu att BMW ska komma med nya 3-serien i
morgon.

Lita på att jag kommer granska den nya 3 cylindriga supersniken när det är dags för nästa
bilbyte. Om inte Volvo kontrar med något ännu snålare.
Snålast och roligast vinner!
Verdi
Så nu är Volvo V50 en bättre bil än E91? :)

Varför inte gå på 320d EDE på 163hk och få en bil som man faktiskt kan komma om en långtradare med? ;)
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Kör man inte så mycket i rask motorvägstakt räcker motorn okej, inget för fartentusiasten, men det kan ju ingen ha trott heller.

Men det jag upplever som en nackdel med S40/V50 är baksätet, som i mina ögon är för litet.

Verdi, det är väl ingen som sagt det rakt ut, men helt klart finns det personer som tycker så, likväl som det finns personer som håller E91 som det trevligare valet. Jag tillhör den senare kategorin.

Är du redan användare? Logga in i menyn.