AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.715

Behålla E39 eller satsa på E60?

Står i valet och kvalet mellan att behålla min nuvarande E39 Touring från 2003 som gått 20 000 mil eller köpa en riktigt fin 530i E60 från 2006 som gått 15 000 mil (1 ägare). Har jättesvårt att bestämma mig, är nöjd med den jag har egentligen, men där är lite småsaker som kommer att behöva fixas på den. E60 är grymt skön att köra, men den kostar ju en slant. Hjälp mig :).
M_
467
M_Tech
Bmw 540IA Msport -18
Byt säger jag=)
Skulle aldrig ha provkört den, E39 kändes antik efter att ha kört E60 :).
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det går inte att hjälpa dig :) ett beslut som du måste grunda inom dig själv.
Behov ? värt pengen? vänta och hoppa E60 modellen till F istället ??.
Det vara bara några minuter bort att jag köpt den Morametallic M5an
Länk när den var till salu första gången, den vackraste E39 jag sett,, men sansade mig i sista sekunden, när gumman frågade om jag var riktigt frisk:) och tänkte till en gång till.
Hon hade synpunkter på när jag böt bort den lågmilade Altartavlan (528an) mot Touringen,, men det har jag aldrig ångrat. Den gången gick jag inte att stoppa.
Så ta dig en riktigt funderare är mitt råd. En sen välskött E39 är ju aldrig fel heller. Lär ju rulla många sköna mil till.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Som Hasso antyder så är det nog en av få frågor på forumet som måste besvaras av frågeställaren själv ;)
Jo det är sant, egentligen har jag inget behov av den. Men nu är det som om ha-begäret tagit över och som styr besluten. Kan inte släppa den. Har redan lagt en handpenning på den på 5000 som jag inte kommer få tillbaka om jag struntar i den. Dessutom har de låtit lacka om huven på den. Rent ekonomiskt är det bättre att låta bli, även om jag inte får tillbaka 5000 kr. F-serien vill jag ännu hellre ha så det vore ju egentligen mer förnuftigt att köra slut på E39 och sen slå till på F10.
ma
358
majtii
F36 4-serie
Att kalla e39an för antik i sammanhanget håller jag definitivt INTE med om. Är det någon bil som inte åldrats värdigt så är det e60 och speciellt då pre-facelift.

När F10 lanserades jämförde jag och en kompis F10an, E60n och E39an. Vi var båda klart överens om att e60 känndes äldst.
Leta reda på en riktigt fin e39 och jämför själv.

Allt som är nyare är inte nödvändigtvis bättre.
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Håller däremot med om att E39 är antik idag, E6x känns som ett enormt steg framåt när det kommer till allt utom kanske körkänsla. E6x är absolut en kurvätare men E39 har något mer känsla framför allt om man jämför med en efterträdare utrustad med aktiv styrning.

E39 är en underbar bil men allt från design till utrustningsnivå är mer E34 än 2000-tal. Jag tycker det är helt vettigt att ta en E61 mellan en E39 och F11, tycker man sedan att E6x känns äldre än E39 är det fritt fram; Det finns folk som tycker en Volvo 740 är en bättre bil än moderna alternativ också...

Men jag tvivlar på att gemene man hoppar in i en E6x och all den utrustning de flesta exemplar har (Idrive, komfortstolar, aktiv styrning...) och tänker "Jag hade hellre haft en E39".

//Bjersér
D3
42
D3mpa
520i - 2008
Gå ner i motorstorlek så kostar den ju mindre, är e60 värd pengarna? ja absolut.
majtii: Det jag menade var att E39 känns antik att gå tillbaka till, hela upplevelsen med den är förändrad efter att ha kört E60. Det estetiska värdet av dess yttre utseende är upp till var och en att bedöma.

Jag har hittat ett ännu bättre ex nu, en E60 525 från 2007 med automat som jag vill ha. Men den kostar 180 laxar så jag ska nog avvakta lite till och fortsätta att köra min antika E39, den får rulla några mil till :).

Tack för all vägledning :).

br
399
braman
bmw 540 e39 01 vit m-paket
vet inte hur folk tänker har haft säkert 20 st bmw typ med e39 e38 e60 när jag ägde e60 jag ville bli av med den så fört det gå köpa en e39 inte fört att e60 har massa fel nej utan det känns inte som man kör bmw. jag rek stark e39.

om en e39 är antik va är det e34 för nått.
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
braman:

Var det inte din 540 som var till salu i olika omgångar på blocket senaste månaderna där du typ ville ha riktigt överpris?

BMW M-POWER
Fr
427
FredrikE39
BMW F 32 435i M-sport -14
VW TOUAREG 3.0 D -12
Står i exact samma val. Inte lätt. Har dock kommit fram till att min e39 -03 får gå många mil till, det blir mest ekonomiskt, och den är fortfarande mycket fin att köra.
Är det en sedan eller touring du har? Ja, de är enormt fina. Har mycket fina minnen av de två E39:or jag haft. Nu har jag dock ändrat mig igen och kommer med all sannolikhet att hämta ut min reserverade E60 imorgon. Jag föll pladask för den och för 105 000 kr är det grymt mycket bil för pengarna (byter in E39:an). Det sanslösa trycket påminner en hel del om den glädje jag hade med min gamla E32. Jag får lägga upp en bild på den när jag hämtat ut den =). Om ytterligare ett par år kommer jag uppgradera till en F10.
Fr
427
FredrikE39
BMW F 32 435i M-sport -14
VW TOUAREG 3.0 D -12
Jag har en sedan. 105? Vad har du köpt för den lilla pengen?
br
399
braman
bmw 540 e39 01 vit m-paket
GINO det sant ville kolla om det finns nån som tycket om den eftersom du har koll på det du både veta att den va inte ute länge typ 3 timmar jag. jag har tanken och sälja den nästa sommar köpa en m5 e39

GINO överpris ett som har gått lite över 17000 mil med alla utr som man önska lite mer plus a
den är vitt med fälgarna nej det är billig men som sagt ville inte sälja den vill överask folk. hur ofta ser man en 540 vitt på blocket.
Får 50 i inbyte för E39:an.
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
braman:

Jo, det är sant att man inte ser en vit 540 till salu så ofta men det finns väl oxå kanske en anledning till varför den inte blev såld :) (priset)?

Men E39:a är mkt fina bilar så länge man sköter dem väl och du gör helt rätt att behålla den eller ta steget till en M5:a E39:a.

BMW M-POWER
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.