|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
har precis köpt en M3. Innan jag köpte den så provkörde jag 4 st bilar. Alla med SMG och samma årsmodell. Skillnaden mellan min och de var enbart att de hade gått mellan 10 500 - 14 760 mil. Alla 4 betedde sig på samma sätt - vid automatläge och steg 1-2 så växlade den långsamt och vid läge 3-4 snabbare med lite "dunk" tendens och vid läge 5-6 så gick det fort och det dunkade lite men inte så mycket. När jag sedan upprepade samma fast i manuellt läge så om du drog på i läge 1 eller 2 för att sedan växla så avtar ju "draget" för en liten stund innan nästa växel slog i med dunk. Ju högre steg desto snabbare. Nu till frågan. iom att jag körde enbart bilar med 10 000 + mil så kan det ju ha varit som så att de var lite slitna och att jag då fick en "falsk" bild över hur det skall låta och kännas. Då min känns på samma sätt kan det ju vara som så att även den är sliten? Eller kan det vara som så att M3 är så till karaktären - att det dunkar och låter lite när man börjar "busköra" lite mer? Vet att det är amatörmässigt av mig att fråga nu så här efteråt men men :) Enklast vore kanske om någon vänlig M3 själ i Skåne kunde träffa mig så vi kunde jämföra :) "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." |
|
Tror alla dunkar mer eller mindre från diffen. Låter inte så roligt men tror inte det är någon fara |
|
| Det gör ont i själen varje gång en M3 E46 med SMG växlar vid full gas, men det är nog så det ska vara :) | |
|
Kävlingepågen...vi kan träffas om du vill.. Har en M3 Cab Indiviual 2006 med ca 4800 mil..köpte den i maj från BMW Munchen med ca 4500 mil |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Nu har inte jag en E46 M3:a, men jag har en Z4 M Coupe. Den är iofs manuell men den har också samma "dunk" när man växlar, men man kan bli av med det mesta om man har "rätt" timing med gas och koppling. Jag tycker att man blir av med dunket om man växlar väldigt lugnt. Det viktigaste, vad jag har märkt, är att inte släppa på gasen innan man har tryckt in kopplingen en bit. Men dunket finns på alla M bilar med S54-motorn, vad jag har läst/hört. Tror inte det är något att oroa sig för. |
| Det så kallade M-dunket. Min gör likadant, men det går som sagt att minimera dunket om man växlar lite snällare. | |
| Håller med...Samma här | |
|
Har ingen M3 E46 själv. Men kompisens CSL slår okså så i bakaxeln vid snabba växlingar. Och den har gått drygt 4000mil bara. SECOND PLACE FIRST LOSER |
|
|
När jag var och besiktade förra året så gick surgubben i taket när han körde iväg bilen när han hörde dunket (mycket gas och snabb koppling) hoppade ur bilen och ryckte å slet å sa att hela bakvagnen satt löst men han hittade aldrig något fel =) |
|
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
:) Precis hemkommen från att ha "lagt" ett antal mil på både kurvig och rak väg. Nu börjar jag få grepp om hur man skall växla. Det är som sagts tidigare i tråden att om man kör 0-100 "race" dunkar det men om man bara "timar" växlingen så kan man få bra skjuts utan allför mycket dunk eller rent av dunkfritt så jag börjar känna mig lite mer komfortabel. Bara en sak som stör och det är att tempmätaren "vandrar" lite för kylvattnet - mellan mitten och mot lite kallare. Oljan är dock varm och fin så det kan jag leva med eller är det normalt? Att kylning är så effektiv att man måste busa rejält eller? (termostaten borde ju ta hand om det.) "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." |
| Går att minimera om man släpper gasen vid växling, då dunkar det inte lika mycket. | |
|
precis som Omegamannen säger. behöver bara släppa ytterst lite på gasen precis när du drar i paddlen så hörs nästan inget. och man tappar knappt nån kraft heller.. |
|
| Kävlingepågen: Om inte vattentempen kommit upp i arbetstemp när oljan gjort det så måste du antagligen byta termostat. | |
|
Det tar ett tag att lära sig köra en smg2 på ett smidigt sätt. Vad gäller dunkandet så är det en del av karaktären. Jag har bara kört en M3 och det var min. De hårda växlingarna kändes bara sportiga. Ibland kan det hjälpa att resetta roboten, kör i typ 30, lägg i friläge och håll in båda paddlarna i ett antal sekunder (kommer inte ihåg hur många). |
|
|
Mina M3 smg har varit likadana. tänk dig samma fenomen fast i en 2 ton tung kombi med 507hk... nästan så man gråter, men det ska ju funka så.. |
|
|
Kävlingepågen Vi kan träffas om du vill,så kan du få lyssna,testa min SMG-låda. Min M3 Cab Individual 2006 har gått 4800 mil...4450 mil vid köpet 28 maj .. hör av dig till sebbe76@msn.com Ställer av bilen snart,så du får skynda dig:) |
|
| "Kävlingepågen" Ska verkligen tempmätaren vandra på en m-bil? Har själv haft 7 st bmws hittils, ingen M-modell dock och ingen hittils har tempmätaren vandrat på. Eller jo de har de när de varit fel på bilen som tex: luft i kylsystemet,vattenpumpen,termostaten eller de värsta...toppackning el sne,sprucken topp:( Men som sagt, har aldrig ägt en m-bil så vet inte om de ska vara så på din m3:a. | |
|
Ang. dunket i bakaxeln så hade jag samma i min, men man vet ju aldrig om dunket i just sin egen bil är värre än i andras.. Men det ska nog vara lugnt! Hade en mörk tid efter M3:an med en Renault Megane där tempmätaren gjorde lite som den ville. Jag bytte termostaten men det hjälpte inte. Öppna locket till kylarvätskan och känn efter om det luktar bensin där. Det gjorde det på min Renault. Fick lämna in den och få topplockspackningen bytt. Efter det funkade det fint. Nu ser jag att det var tre år sedan denna tråd var aktiv, men jag skriver detta ändå haha! Hoppas det löste sig med M3:an ;) MVH, Kristoffer |
|
|
Att de dunkar gör samtliga, jag har även bytt slutväxel till 4.10 och iom detta shimsat och spännt upp diffen samt hält i BMWs nya superdiffolja och det dunkar som om det vore ett spel i diffen, men icke.. Det ska vara så.. Bara lätta lite på gasen under last så är det tyst. Detta gör man per automatik när man kör. |
|
Nu har jag haft den i 3 år och dunket är min bästa vän :) Det som har hänt under de här tre åren är att diffen har börjat att låta. Den tystnar i ung 6 mån mellan byten med "specialoljan". Så man kan ju säga att diffen är välsmord och välskött :) Skall byta SMG olja nu tänkte jag. Är det svårt? "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05XXX |
| Hur gick det med den vandrande tempmätaren Kävlingepågen? :) Va det termostaten? Har samma fenomen på min M3a nämligen. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.