AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.655

glappkontakt kabelhärva

ni
147
nightxmannen
BMW M3 3.2 -96
Tjena

har nu fått ett nytt problem med pärlan.

körde min sista tur innan permant garageförvaring idag och fick problem

låg i en uppfartsbacke på motorvägen och plötsligt dör bilen alla instrument samt stereo.

sedan ett par sekunder senare kommer bilen igen, precis som om man vred av och på tändningen, när bilen kom igen så lös alla varningslampor på instrumentbräden precis som det också gör precis när man vrir på tändningen

dom slocknade ju efter en liten stund precis som det skall och jag tänkte shit vad är det nu, åkte en halvmil till och samma sak igen, och igen, och igen

tog första bästa avtagsväg och stannade, fläckte upp huven och började kolla runt, kände lite på kabelhärvorna osv, inget satt löst iaf.

skulle sedan starta bilen och den var stendöd.

denna gången satte jag bilen på tändning och gick ut och kände igen, då klickade det i bilen när jag vickade på kabelhärvan som kommer från den däringa kopplingsdosan som sitter uppe vid torpeden som går till säkringsdosan.

efter en del petande insåg jag att det måste vara något inuti kabelboxen där vid torpeden.

har ju bytt motor i bilen och vad jag förstod så fick dom mecka med kabelhärvan då den inte medföljde motorn, men kan det vara så att den är skarvad någonstans där inne?

kan man öppna den boxen genom att spänna loss dom två spännena på framsidan eller hur funkar det?

vågar man detta överhuvudtaget förresten?

Ae
26
Aero abuser
BMW M3 -93
japp det kan man, osäker på om det är spännen på baksidan oxå ? mkt spännade ormbo där i, fick smått rysningar.
ni
147
nightxmannen
BMW M3 3.2 -96
det jag är rädd för, drunkna i kablar.

måste vara någon kabel som går till tändningslåset eller har med detta att göra.

är det möjligt att dom kan har skarvat här inne när dom bytte motor tror ni ?
ni
147
nightxmannen
BMW M3 3.2 -96
egentligen ska ju verkstaden som bytte motor titta på detta

problemet är att jag har 35mil dit, vågar inte ge mig av dit med en bil som kortsluter titt som tätt, och som kan kortsluta helt o hållet närsom :)
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Har du kollat så att anslutningarna på batteriet sitter fast ordentligt?
ni
147
nightxmannen
BMW M3 3.2 -96
vart de första jag kolla sitter som bärget
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
Har för mig att jag har läst att det är vanligt att det kommer in vatten i databoxen... kan ha varit på någon annan bmw modell, men det finns ju alltid en risk när de sitter i närheten av torpeden.

// Erik
ni
147
nightxmannen
BMW M3 3.2 -96
Glappet är i den där grendosan eller vad man ska säga som sitter längst upp vid torpeden, glappar i den grova kabelstammen på högersida som går mot säkringsboxen

Glappar ingenting på andra sidan mot databoxen Så felet måste vara innuti kopplingsdosan

Det är huvudströmmen på nåt sätt för databoxen verkar tappa adaption och måste knappa kod i stereon.
ni
147
nightxmannen
BMW M3 3.2 -96
problemet löst, huvudmatningen till säkrimgsboxen glappade eftersom skruven inte var åtdragen :)
Ae
26
Aero abuser
BMW M3 -93
Men då har dem väl bytt hela kabelstammen ?? den går ju bara dit ? skönt att det löste sig iaf :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.