|
|
|
|---|---|
sebbe |
Har en fråga!Oljenivålampan blinkar till 9 ggr,efter att jag startat motorn.Jag har två lampor kvar till oljeservice. Har pratat me en kompis som jobbar på BMW-KRSTD.Han säger att antingen så är oljan för tunn, gjorde insp.2 senast och oljan jag fick var AGIP...Han säger att jag ska ha CASTROL vid oljebytet.. Hjälper inte det,så skulle jag komma in till han på BMW. Då skulle han göra en felsökning o koda om kombi-instrumentet... Vore tacksam för råd och synpunkter. MVH.....SEBBE |
|
Tjenare. Tyvärr så har jag inget svar på din fråga, men undrar iaf att; om du har en kompis som jobbar på BMW, varför låter du inte han serva den åt dig? Speciellt nåt du inte ens fått en olja som BMW rekommenderar till M-bilar. /Edvard BMW CS # 4503 |
|
sebbe |
Hejsan Igen!!! Jag gjorde min insp.2 hos Jarls Bilservice i Helsingborg. Då kände jag inte killen i fråga. Egentligen är dom 2 stycken, jag lärt känna väldigt bra.. Faktiskt en av mina bättre vänner, som jag umgås o festar med: Det blir en hel del BMW- snack...En av dem har en Alpina biturbo b10 med 500+hk. Jag fick nöjet att prova den en tidig morgon..Jag toppade den i 325 km/h,310 i verklig fart....Vilken kick....Servar min bil bara hos dom nu för tiden...Det blir helt andra priser+att jag vet att dom verkligen kan sina saker..... |
|
Hej Sebbe! Känner till ditt problem, då jag själv arbetat med sevice utav BMW i flertalet år nere i Hamburg. Problemet är det att membranen i hydroexpressarna i topplocket börjar bli slitna. Tyvärr kostsamt att byta dessa. Men en billigare och bättre lösning finns ju: Töm ut nuvarande olja och häll i ca 4 -4,5 l vanlig diesel i motorn. Därefter kör du motorn ca 5 mil, ej längre. Slutligen byter du omgående ut dieseln och häller i Castrololjan, Obs glöm ej byta oljefiltret, vid båda tillfällena. Kontakta därefter din BMW-verkstad... |
|
sebbe |
Hej Rinaldo.....Jag tror knappast att jag ska ge mig på din lösning...Det vore som att tömma en människa på blod och sedan fylla på med vatten............Har pratat med mina BMW-vänner, och de säger det var det dummaste dom hört...nej,nej.ska som sagt göra en oljeservice nästa månad, hälla i helsyntetisk castrol-olja och sätta i ett KN-filter.. Hjälper inte det så gör dom en felsökning och kodar om kombiinstrumentet...De Tror nämligen att det kan ha uppstått nåt fel i instrumentpanelen... Kan hända alla BMW....Där är olja som det ska plus att jag har 2 gröna lampor kvar.. Det konstiga är att lampan började blinka för första gången sedan jag bytt batteri...Var tvungen att köpa ett nytt eftersom jag inte kör med bilen på vintern. Bilen har aldrig varit utsatt för snö,kyla eller vägsalt...Den e inhandlad från Italien..Har gått som tjänstebil hos ett Italienskt-Tyskt transportföretag.... |
sebbe |
Ska kanske nämna att oljenivålampan inte blinkar när jag startar bilen kall...Stänger jag av motorn och sen vrider om tändningen då blinkar den till...Men polaren kollade givaren/sensorn för han trodde att det var glapp i kontakten och han kopplade bort givaren..men lampan blinkade ändå, fastän det inte var ström till lampan?????? Konstigt eller hur! |
sebbe |
Hej igen....Jag undrar om nån har varit inne på mitt tidigare inlägg,som jag gjorde idag.....Ville bara veta om nån annan har varit med om samma fenomen.Vore tacksam för sunpunkter och åsikter.MVH SEBBE |
|
Tja, har samma problem med min, nivålampan blickar endast när motorn är varm, då man stänger av den å sedan startar den igen, ca 3-5 sek, fullt tillräckligt med olja i motorn, castrol TWS, endast en lampa släckt på servicen, Nån som har koll? |
|
|
ShadowX// Det kan vara givaren som är dålig. Jag hade en 520 som oljenivå lampan tändes hur som helst under färd. Jag bytte givaren (om jag minns rätt så kostade den ca 250:-) och efter det blev den perfekt. ------ Länk Länk |
|
|
shadowx:-- exakt samma grej händer på min M3 97:a...:-/ Men det kanske är fullt nor,alt .. jag menar det dröjjer ju ett tag att bygga upp oljetrycket!? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.