AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.982

Bränd lukt, ljus rök från motorrum E91 -06

St
5
Steffo31
320i Touring -06
DEt uppstår en bränd doft, likt bränd plast, och ibland liten rökutveckling när jag kör. kommer tidigt när motorn håller på bli varm. Ser inget direkt läckage i motorummet. Kör man vidare försvinner detta. Kan topplockspackning börja ge upp och droppa olja som kommer på grenröret? annan gissning?? någon med likande problem?
Pi
244
Piluttapajo
Bmw 328I Coupé - 96
Toyota Verso -11
Var kommer röken ifrån?
Min 328 ryker ibland när den precis blivit varm.
Röken kommer fån höger sida i bakkant av motorn, mot kupén alltså.

Bmw följer inte utvecklingen.
Bmw leder den!
St
5
Steffo31
320i Touring -06
Ja står man och tittar ner på motorn så kommer det från vänster, men höger i färdrikningen =)
Och det är i bak av motorn mot kupén.
Och det är precis som du säger att det är när den blivit varm, luktar lite och tex. vid ett rödlyse kan det ryka lätt, ljus rök. inte alltid, men doften kommer mer eller mindre varje gång man kör. sen försvinner det hela. så det som läcker ( om det är läckage ) har förångats sen e det ba å åk. inga varningslampor lyser, oljenivå ligger samma hela tiden... underligt.
Fr
327
FredrikN
Volvo V60 D4 AWD R-Design -14
Porsche 996 C4 X51 -00
I somras började jag också känna lukten av bränd plast i kupén när jag stod still med bilen igång. Försökte kolla men såg inte var de kom ifrån. Några dagar senare gick vattenpumpen sönder och efter byte av den försvann också lukten. Antagligen motorn till vattenpumpen som höll på gå sönder som utgjorde lukten..
St
5
Steffo31
320i Touring -06
se där! det e misstänsamt samma fel jag har i så fall. ska kola upp det.

Tack!
ni
3
nitzo
318i -06
Hej! Jag har upptäckt samma problem, fick ventilationskåpspackningen bytt för att att det antogs att den läckte och droppade på grenröret. för 50 mil sen fick jag det åtgärdat och efter bilen stått still 2 dagar kördes en kort sträcka och då börjar det ryka från samma ställe och luktar kraftigt brännt i bilen. bilen är en 318 e90 06, är detta något faligt? vet ni exakt vad det är? skadar det bilen? Nyligen gjorde service och inga varningar dyker upp.
RV
141
RVR_II
E12 518 mintgrün -1975-
E36 328Ci bostongrün -1997-
F11 530dT Carbon Schwarz -2013-
En trolig felkälla kan vara att ventilkåpspackningen läcker och droppar ner olja på grenröret, när motorn är ordentligt varm har den bränt bort oljan och det luktar inte mer. När bilen får stå så droppar nån droppe ner och det hela börjar om igen.
Om topplockspackningen hade varit kass borde inte bilen gå helt normalt med tanke på att kompressionsförlust och liknande kan uppstå.

Kolla ventilkåpspackningen, det är ett enkelt jobb!
Er
692
ErikThörn
Bmw 535da Touring M-sport -06
Är de fyrcyl motorn n42 så är de bergis vaccumpumpen som sitter i bakkant av toppen. Ett ganska vanligt fel.
ni
3
nitzo
318i -06
Stort tack för svar, ventilkåpspackningen ska tydligen vara bytt, men det kan kanske vara den. Kan man tydligt se om det är den som läcker igen?

erikthörn, tack för svar. Vet du på ett ungefär vad som skulle vara en rimlig kostnad för att få denna utbytt?
När denna typen av fel brukar uppstå, är det nåt annat som börjar gå sönder samtidigt?

Tack igen, /Mvh
mo
229
moose69
X3 2.0d -17
BMW i3s 120ah -19
på min e46 330 så luktade det bränd olja och jag bytte ventilkåpspackning men det fortsatte att lukta bränt, konstaterade att muttrarna som man fäster ventilkåpan förmodligen var lite "torr" kanske krympt.... men jag satte en extra bricka på alla och vips så var problemet löst!
ni
3
nitzo
318i -06
Tack Moose69 för svar, jag har aldrig pillat med bilar förr, så finns det en "how to guide" hade det uppskattats, trött på att ständigt åka till verkstaden och betala 1000 lappar för minsta lilla, vet nån om det finns en sån?

MVH,
Su
8
Suttaer
325i -05
Hade samma problem på min E90 -05 i höstas innan jag ställde in den, nu när jag tog ut den för 1 vecka sedan så har jag inte märkt av något, kört ca 50 mil, lite skumt!

Jag misstänkte ventilkåpspackningen, men nu när jag läser så verkar det som det kan vara något annat också, följer tråden!
St
5
Steffo31
320i Touring -06
Ja det verkar som det är ventilkåpspackningen som läcker. DEnna kostar c.a 800:- ny + byte. gör man det själv kostar det endast några svordomar, men inte så svårt. Säger dom som vet... jag har inte provat än.

Har även hört det som ErikRhörn skriver om Vacumpumpen. den har jag ingen aning om vad det kan kosta...

Farligt är det inte, enligt dom jag pratat med. Det läcker en liten liten mägnd olja ner på grenröret som blir apvarmt så oljan förbränns. Lukt och rök uppstår. försvinner sen efter den proceduren e klar.
St
5
Steffo31
320i Touring -06
som en lekman i ämnet... vad gör vakuumpumpen? hittar inga mekartips om att byta detta. är detta svårt?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.