AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.895

Fjäderbyte bak E46

ad
4
adan
320 -01
Däckbyte i helgen så ser man att toppen på fjädern gått av. Låg tom kvar vid nedre delen. :P

Ringde BMW och de sa att jag hade ~Aerodynamic paketet. (Ovala dimljus, andra fjädrar M-Technic) De ville ha ~1200SEK/st.

Är det sånna som gäller eller kan man köpa Mekonomen / Biltema fjäder
som passar utan att förstöra något ?

/Adan

Visa användare
18
Max3.0
M3 e46
X3 e83 2,0d
Ja det kan du kolla även på schmiedmann. köpte coilovers till min 330 e46 för ett tag sen.. GRYYMT.. 3500:- runt om gjorde jobbet med en polare.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Då får du nog satsa på att hitta någon återförsäljare som endast säljer bakfjädrar löst, alltså sänkningsfjädrar som sänker runt 15mm. Det motsvarar ungefär m-chassi.
Hur långt har din bil rullat?
ad
4
adan
320 -01
Tack för svaren, miltalen närmar sig 18500.

Spanat litegranna på diverse fjädrar men sänkningsfjädrar verkar bara gå att
köpa kompletta kit (fram/bak). Kollat Ebay.de också men hittar inga som verkar vara som M-Technic orginal. Antingen de vanliga eller sänkningsfjädringskitten.

Får knalla in på BMW idag tror jag, se vad som gäller. Lutar nog på köpa orginal ändå, lite dyrt bara! :\

Nöjd med bilen utseende så vill bara ha den hel som snabbt som möjligt.

Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Är det som är trist, m-chassi delar inte är inte billiga.
Om varken några fjädrar/dämpare är bytta tidigare hade jag nog satsat på att byta allting på samma gång när man ändå håller på. Börjar närma sig bäst-före datum så att säga. Hade då inte valt att satsa på nytt m-chassi.
Fast är du i stort behov att få den hel igen så är endast ett nytt set bakfjädrar bästa lösningen då man byter fjädrar på några minuter bak.

He
94
HenkeGson
BMW 535xd M-Sport F11 -12
BMW 325i M-sport Touring -06
Hej!

Nu vet jag ju inte hur du prioriterar, men jag köpte begagnade på bildelsbasen.se till min 320 med M-chassi som gått över 22000 mil som jag bara vill ska rulla nu.. Kolla så att du får rätt färgkod bara.. Jag har för mig att jag hade 2st blå markeringar på mina gamla.. Jag köpte ett par bakfjädrar som hade gått 9000 mil för runt 500-600:- för båda. Räcker iaf bilens livslängd ut..

Mvh
Henrik
Länk

ad
4
adan
320 -01
Ah, helt glömt bort beg. marknaden. Tusen tack.

Var inne tidigare & beställde nya prylar.
Landade på ~2700SEK för 2 fjädrar med gummin & ett plaströr för stötdämparen. (Var lite sprucket)
Försöker förgäves få tag i dem nu, blir begagnade. Verkar som sagt inte vara något större jobb med att byta dem iaf. Ska kika om jag ser några markeringar på mina annars får jag lita på dina 'blåa'. :P

Tack igen.
He
94
HenkeGson
Hej!

Hoppas du hittar några!

I denna länk finns dock lite olika färkoder för M-chassi.. Verkar som flera passar, säkert olika om t.ex drag eller inte är monterat i fabrik..
Länk

Jag har inte dragkrok på min, den är byggd i sept 00, reggad som 01a, M54 motorn.. Jag har haft bilen länge och fjädrarna är inte bytta innan på min. Jag skulle kollat imorse innan jag åkte till jobbet men glömde det.. Kan kolla det i em men jag är 99% säker att jag hade 2st blåa markeringar.

Här är 2st blåa på bildelsbasen. De har bara gått 5900...
Länk
Länk

Att byta var som tidigare personer skrev inga konstigheter..

Återkommer när jag kikat på bilen hemma!

Mvh
Henrik
Länk

ad
4
adan
320 -01
Tjo!

Tog av ett bakhjul idag och och hittade tyvärr en grön plupp.
Alla fjädrar med samma märkning likadana ?
Vad BMW är jobbiga med oss. : )

He
94
HenkeGson
Hej!

Ajdå.. Ingen aning faktiskt.. Verkar finnas en massa olika färger.. Kolla om du kan hitta några beg fjädrar med grön färg och kolla med firman om de vet om det var m-chassie på bilen.. De jag köpte var till synes identiska i höjd och fjäderdiameter iaf! Har kollat mina, det var 2st blåa markeringar..
Min är ju en sen 00a.. När är din bil tillverkad? Dina är kanske en "facelift" :)
Lycka till, hoppas det löser sig!

Mvh
Henrik
Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.