AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.223

Dags för byte av multirem vad mer bör jag byta samtidigt?

Visa användare
763
Beangt
525i e34 -93
såg att min multirem var dålig så tänkte byta den,

tänkte att jag kanske borde byta vattenpump samtidigt?

även termostathus,löprulle( är det en eller två?) och eventuelt kylarlock?

Inget fel på grejerna som sitter där nu men vet inte hur länge det suttit där och jag har ägt bilen i ca 1,5år

vad tycker ni något mer som jag bör byta när jag endå håller på?
Visa användare
763
Beangt
525i e34 -93
Glömde skriva men detta gäller min bmw 328i e46a
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Hur såg du att den var dålig? Små torrsprickor som syns när remmen rullar spännrullarna är vanligt förekommande, men om remmen inte slirar eller låter illa är det nog onödiga slantar att byta. Det är väldigt sällan multirib-remmar havererar. Vanligare är att spännrullarnas lager tar slut och även vattenpumpen. Så har du inga problem skulle jag föreslå omvänt tankesätt: Passa på att byta rem om du någon gång behöver byta vattenpump eller spännrullar.
Visa användare
763
Beangt
525i e34 -93
Kapp massa små torrsprickor som du beskriver, nu är de så att jag redan har demonterat remmen och har en ny hemma så kanske lika bra att byta endå:( tack endÅ för tipset kan va bra att veta i framtiden:)
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ok, men då skulle jag säga byt spännrullar och vattenpumpen om du vet att den passerat 20´mil annars kommer den operationen snart ändå.
Visa användare
763
Beangt
525i e34 -93
Den har rullat 17k mil nu men butter de endå när jag endå är där och river:) kollat lite på scmiderman efter delar är det dom två plast hjulen bara som man ska byta? Så kallade löphjul:)

Tack för snabbt svar!
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ja, pos. 15: Länk
Byter du även AC-rem så har den en rulle med, pos.2: Länk
Visa användare
763
Beangt
525i e34 -93
Okej då tackar jag för alla svar:)
RV
141
RVR_II
E12 518 mintgrün -1975-
E36 328Ci bostongrün -1997-
F11 530dT Carbon Schwarz -2013-
Köp vattenpump till den. Gjorde samma service på 328:an nyligen, bytte rem, rullar, vattenpump, termostathus samt packningar. Vattenpumpen som satt i bilen hade ett litet glapp i axeln som ännu inte skapat problem men det hade bara varit en tidsfråga. Känns bra att ha allt bytt och genomgånget.
Visa användare
763
Beangt
525i e34 -93
Får bli så tack för svar:)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.