|
|
|
|---|---|
|
Nu efter tre och ett halvt år, i det närmaste problemfritt ägande, så är det dags att vinka farväl till min etta. Om några veckor så är det dags för en ny tjänstebil och tänkte därför summera mina år med diesel ettan. Jag köpte in den till företag när den var någon månad beggad, hittade den av en slump med exakt den utrustning och färgsättning som jag själv var på väg att beställa, så för att slippa väntetid och spara firman några kronor så slog jag till. Har under den här tiden kört en 70 000 km och endast haft två saker som har behövts åtgärdas. Det första var en temperatursensor i motorn som olyckligt nog kastade in handduken 2 km från Arlanda en kväll när jag skulle hämta en vän där. BMW assistans var dock väldigt behjälpliga och fixade fram bärgning och hyrbil utan några stora fördröjningar. Det andra problemet den har haft var att bilbesiktningen uppmärksammade att ena packboxen vid diffen hade börjat läcka lite, åtgärdades av verkstaden vid nästa service. I övrigt har den fungerat helt klockrent och det är med sorg i hjärtat jag nu ska lämna ifrån mig den för något lite mer praktiskt då jag ska till att bygga hus en bit ut i skogen. Ekonomiskt sett så har det blivit en helt okej affär med ett värdefall på ca. 24 000:- / år. Den täcker utan problem friköpet från leasingen samt handpenningen på nya bilen utan problem. Hade helst åkt BMW även nästkommande 3 år, men ekonomin tillåter inte riktigt det med förestående husbygge. Då jag behöver lite mer lastutrymme och framförallt 4-hjulsdrift, då det endast är en enkel skogsväg fram till tomten just nu, så fick det bli en Skoda Yeti, en milt sagt överraskande trevlig bil. | |
|
Tack för rapporten, ska hålla ögonen öppna med diffen. Och Yeti, jag kör en sån i företaget ibland och den är ett mycket trevligt bekantskap. En annan typ av bil men inte sämre för den saken. |
|
| tråkigt att det inte blev en bmw som ersättare men du kommer nog tillbaka även om yeti är en fin bil hehe.. kul att 1:an hållt bra under dessa år | |
| Jag har också vinkat farväl till min 1-serie. Gick helt problemfritt i de 3 år jag hade den. Körde dock bara knappt 4000 mil. Har även jag blivit Skodaägare. Dock till en Superb. | |
|
Emilsson, vad fick du för din? Sålde du den privat eller bytte du in den? Letar efter en sådan bil du har/hade, vore intressant vad de värderade den till! |
|
| Jag kommer byta in den, får ca 160 tkr i inbyte, skulle tro att försäljningsvärdet ligger runt 180 - 190 tkr beroende på tur/tålamod. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.