AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
3.850

Stereo tappar minne E61 -08

Visa användare
302
Filling
Bmw 735IA -87
Hallå!
Tjänstebilen har börjat strula lite.
Igår när jag drog iväg så hade det mesta nollställt sig, märkte det först när alla förvalda kanaler på radion hade försvunnit. Ljudinställningarna var tillbaka på original osv.

Kollade runt lite mer, och saker som Home-lights och 3x-blink hade också nollställts.

Batteriet känns okay, startar lätt och fint.
Någon som har en aning?

Bilen i fråga är en 520d E61 -08

Mvh / Filling
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
A: Om du har panoramatak; fukt (mkt vatten!) nere vid batteri/elsystem pga av att avrinningen till takluckan är igensatt av löv/barr.
B: Kabelbrott vid gångjärnet till bakluckan.
C: Fuktskador i elektronik/antennförstärkare, som sitter under plastkåpa/"bakspoiler" ovan bakrutan. Denna elektronik måste alltid silicontätas, åtminstone om du tvättar med högtryckstvätt.
Var försiktig när du spolar bakrutan upp mot övre bromsljuset och plastkåpa/"bakspoiler"! Spola inte in under plastkåpan!!.
(Demontera plastkåpan och kolla så förstår du vad jag menar...)

På min brukar också en hel del nollställas om jag låter den då stå länge med strömförbrukare på (tex stereo) så att den automatiskt stänger ned förbrukare då spänningen sjunker. Efter detta så brukar klockan och en hel del ha nollat sig.
Även sedan jag har kört batteriladdare så brukar jag få en varning och en hel del har blivit nollställt.
ni
40
nino2
330i -2005
Låter som att IBS´n har sagt ifrån och att batteriet börjar bli urladdat, symtomen brukar vara att bilen fimpar onödiga funtioner och denna dagen man märker av detta så är det klocka,radio mm som är nollställt.
Att detta händer är för att det ska finnas ström kvar att starta motorn.
Din bil startade utan problem eller hur?
Batteriet börjar troligtvis bli dåligt, då detta annars brukar hända då bilen stått still ett par veckor utan laddning. (Bilen drar ju lite ström även i stilla stående sleepmode) Kan tyvärr vara så att ett batteri byte väntar.

Mvh
Nino
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.