|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Som sagt så har jag beställt ett Sport luftintags system Simota Racing från schmidemann Länk har nu läst lite i efterhand om sportluftsfilter etc och det är mycket delade meningar/tankar angående det. Tror inte på att jag kommer få några extra hk etc men är mest ute efter ett schysst ljud, det jag egentligen undrar är väll tror ni att detta är bra grejer? Kan skadan bli stor på bilen? Risker? Systemet jag har beställt är enligt schmiedmann byggt så att den inte ska skada lmm eller få in mer skit i motorn. Sen när man läser så tycker ju de flesta att det är dåligt att byta ut filtret direkt bara utan en ny box. Detta är ju ett kit med rör mellan lmm osv.. Vad säger ni då? Bra? Dåligt? | |
|
Mera resonansljud och dån kommer uppstå vid 3-5000 rpm vid segdragning. LMM kommer troligen inte hålla lika länge. Lite ballare o högre ljud. 0,5 hk+ återkoppla gärna om hur det blev BMW CS #07491 |
|
|
Tack för svaret uppskattas :)! Grabbarna på schmiedmann sa iaf att lmm håller om jag oljar och rengör rätt. De flesta har tydligen för mycket olja på och det tycker inte lmm om. Jag får ska sätta dit det eventuellt på tisdag så återkommer med resultatet. Kan filma så får dem som är intresserade se hur det vart. |
|
|
En liten video på hur det vart. Länk |
|
|
Blev ju fint ljud har själv ett kitt från gruppe m tyckte inte det blev så stor skillnad har iof aldrig varvat med öppen huv. Några hk blev det nog tyvär inte inget märkbart |
|
|
Ljudet är bra är nöjd faktiskt man hör inte alltför mycket men ändå inte för lite! Jag vet inte om det ska vara så men har ett litet pys ljud som man hör också när jag gasar. är det likadant för dig? Det är det jag stör mig på faktiskt. Låter som en falsk dump ventil. Har du haft några problem med din? Nä att jag får mer hästkrafter är bara att glömma det är placeboeffekt typ. Däremot så är gas responsen bättre:S kanske jag som inbillar mig vet inte. |
|
|
pyset är helt normalt skiljer sig lite från olika modeller. Har haft mitt på nu i ca 700 mil utan bekymmer ska rengöra det i vinterdvalan nu. Men tror det är som du säger att man ska nog inte ta för mkt olja |
|
| Härligt ljud:) | |
|
Exakt det är i grund och botten ett j*vla filter =) Kan aldrig gör en enda HK om det inte är totalt igensatt! Begränsningen sitter i spjällhuset. Köp ett större och din fyllnadsgrad i insuget kommer bli mycket bättre.. Polera insugningsrör samt porta insuget kan göra 15hk om man har tur.. Men av någon anledning låter vare sig BMW eller just Saab´s sugmotorer så mycket med öppet filter konstigt nog... Har en söndertunad Suzuki Aerio som pendlarbil och den låter som en vråltrimmad Honda S2000 med öppet kolfiberfilter, fast den bara har 136hk på 1,6L..=) BMW CS #07491 |
|
|
Haha jo det stämmer ju man måste göra mer för att få extra hk det enda jag har märkt av på prestanda sidan så känns det som att gas responsen har blivit bättre. Men vet ej kan ju inbilla mig haha.. Jag hade en gammal Nissan micra förut som Jag skoj satte ett öppet filter på haha det lät som f****n. Vad menar du med sugmotorer? Är det därför det "susar" när man gasar? Med vänlig hälsning, M |
|
|
Sugmotor= Naturlig andning utan övertryck med hjälp av turbo. Det sugande ljudet hörs på alla bilar mer eller mindre, men beror på insugets utforming, böjningar och skarvar som gör ljudet. Som sagt på vissa bilar låter det knappt nånting, och på vissa låter det som en 300hk WRC bil=) BMW CS #07491 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.