AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.439

M3 frågor, både E36 och E46

1: Vilka årsmodeller av M3 E46 måste ha bytta vevlagers samt oljepump? Följdfrågan blir hur kan man kontrollera detta, via BMW i ursprungslandet?
2: Eisenmann Race på M3 E36, är det verkligen godkänt på besiktningen?
3: Fanns det en "liten" navi till E46, dvs typ inbyggd i radion?
4: Sunkig kvalite på skinnet E46 jämfört med äldre BMW? Är det vanligt med slitage på sidostödet men att skinnet är som nytt i övrigt? Även skummet innanför verkar ha tagit stryk...
5: Hur kan man kolla om en E46 varit inne på garantirep gällande rost? BMW i ursprungslandet?
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

1. 2001-2002 har jag för mig,antingen BMW Sverige eller BMW Tyskland
2..Varför skulle det inte vara godkänt?Klart det är..
3. Radionavigation heter den..som du säger inbyggd i radion
4. Finns ju olika sorters skinn,är rätt så vanligt att just sidostödet tar stryk,men det e generellt på alla bmw modeller..går att fixa/bytta så att de blir som nytt igen..skummet kan jag inte svara på..

Hoppas du fick svar på några frågor iallafall Dawwe
Bianca: Så en bil som är tillverkad juni/juli -02 borde alltså varit inne på åtgärd? Vet du om den där snik radionavigationen kan uppdateras "enkelt" till 16:9 eller måste man köpa gps-modul, tv-modul osv? Just detta ex hade på precis på gränsen till ett ytterst litet knappnålsstick stort hål i skinnet på just förarsidan, skummet var kasst kändes klart o tydligt, det var ett ytterst litet område som var lite nött ca 4*8cm? Samma skada fanns på passagerarsidan dock inte lika "allvarligt". Skinnet var som nytt i övrigt, mycket märkligt. E36 har tåligare skinn den saken är tydlig, tror denna E46 hade det vanliga nappa-skinnet, det var i vart fall mycket mjukt o följsamt. Motorn gick tyst o fint, dock så "dippa" den ibland på tomgång, inte så det märktes på nålen men det hördes, kan ha varit AC:n som gjorde det men helt säker är jag inte. Är detta normalt kanske?
Gällande Eisenmann Race så låter det ordentligt mycket, Sport däremot låter mer normalt. Personligen skulle jag tveka att gasa på framför eller i närheten av en polisbil med Race systemet. Det ylade härligt men jag tror det kan bli lite jobbigt om man åker långt...
Fr
327
FredrikN
Volvo V60 D4 AWD R-Design -14
Porsche 996 C4 X51 -00
Angående vevlager samt oljepump kolla tidigare tråd: Länk
Jag har Eisenmann på min och visst vrålar den gott men tyst på tomgång så inga problem med SBP.
Knappast så att jag tokvarvar den på bes heller så det är lunga puckar!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.