|
|
|
|---|---|
|
Vad tror ni? Låter inte så bra. Länk Mätte laddningen på batteriet på tomgång med halvljuset av = 13.20v vid 3000rpm. Med halvljus på 3000rpm laddning = 12.14v Helt nytt batteri sen en vecka, generatorn ny sen i våras. Bmw följer inte utvecklingen. Bmw leder den! | |
Roffa1 |
Kan vara kolen som sjunger på sista versen, du bör nog byta laddregulator inkl nya kol. Laddregulatorn sitter monterad i generatorn. Ser att du har en nyare modell av generator dessa kan vara lite knepiga att jobba med. på den äldre generationens BOSCH generatorer satt regulatorn monterad i bakkant, då tog det endast 5 min att byta. |
|
Kontaktat firman du köpte generatorn, garanti? 628csi |
|
|
Har inte kontaktat firman ännu. Kan man mäta på generatorn för att se hur mycket den ger? Hittade någon film på youtube, kan man mäta så här Länk Bmw följer inte utvecklingen. Bmw leder den! |
|
Roffa1 |
En frisk generator ska ge ca 14,4 volt med flera strömförbrukare aktiverade. Dessa 12,14 volt du mätt fram tyder på att någonting är fel med laddningen. Vågar gissa på att kolen är dåliga. Eftersom laddningen ej fungerar så töms batteriet vart efter, och till slut så blir det tomt. Underhållsladda gärna kontinuerligt tills du fixat generatorn. |
|
Om det är generatorn som låter i filmen tror jag snarare på diodfel eller att någon lindning är defekt, ex ett kortslutet lindningsvarv. Båda dessa fel får generatorn att, enkelt uttryckt, "slita som ett djur" - därav det ansträngda ljudet. Kolen kan väl inte vara slut om generatorn är ny sen ett halvår tillbaka? mvh/ Anders |
|
|
Tror det är generatorn som låter i filmen. |
|
|
Köpte generatorn i maj i år och monterade i den direkt. Det som hände var att jag körde på motorvägen, låg i ca 120-130 km/h när plötsligt allt bara dör. Alla mätare lägger av, stereon, motorn ja allt bara dör. Ligger i femmans växel och rullar för att försöka få igång motorn igen och plötsligt smäller allt igång igen och funkar som vanligt fast stereon, klockan och allt sånt är nollställt. När jag kommer hem tycker jag det viner konstigt från generatorn och den är varm som s*tan. Låter den vara över natten men morgonen efter när jag ska köra så är där ingen ström alls på batteriet. Provar vrida om några gånger men inget händer, inte ens ström till fjärrlåset. Kan generator ha skurit eftersom den lätt lite konstigt och var väldigt varm? Aldrig varit med om att allt bara dör när man ligger och kör och sen plötsligt hoppar det igång igen. Bmw följer inte utvecklingen. Bmw leder den! |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Händer ju att det kommer in sten tex i generatorn via kylintaget som skadar den. tex. Har du heltömt batteri så kan det vara så att du har överledning i generatorn som tömmer batteriet. Ger den inte minst minst 14 Volt på tomgång är det nått fel- Och se till att koppla bort batteriet och laddat upp det annars är det förstörs det omgårende ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
För mig låster det som glappkontakt. Tycker att du skall kontrollera alla anslutningar. Om det nu har varit dåligt kontakt vid ngn anslutning så kan du haft otur och knäckt den nya genratorn. Mvh H |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.